W czwartek w Olsztynie odbyło się spotkanie w tej sprawie. Wzięli w nim udział członek zarządu województwa warmińsko-mazurskiego Grzegorz Nowaczyk, przedstawiciele Urzędu Wojewódzkiego w Olsztynie, Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej oraz Agencji Mienia Wojskowego. W ubiegłym tygodniu lotnisko w Szymanach koło Szczytna pozostające do tej pory w dyspozycji ministerstwa obrony narodowej zostało przekazane samorządowi Warmii i Mazur oraz Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Dofinansowanie unijne inwestycji zrealizowanej jako partnerstwo prywatno-publiczne wyniesie 37,5 mln euro - powiedział Nowaczyk. Środki na lotnisko regionalne Komisja Europejska przyznała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego samorządowi Warmii i Mazur. Nowaczyk dodał, że data uruchomienia lotniska w Szymanach zależna będzie w dużej mierze od tak zwanej decyzji środowiskowej, którą ma wydać Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska i od tego, czy zostanie ona oprotestowania. Lotnisko mieści się bowiem na terenie obszaru Natury 2000 z powodu obszarów lęgowych ptaków. "Jeśli będzie taka potrzeba to przeniesiemy lęgowiska, bo chcemy spełnić wszelkie wymogi ekologiczne, by nie dopuścić do +powtórki z Rospudy+" - podkreślił Nowaczyk.

Lotnisko w Szymanach funkcjonowało do 2004 roku, brakowało wciąż inwestora strategicznego, który wsparłby modernizację. W ubiegłym roku podpisano umowę o wejściu do spółki zarządzającej lotniskiem firmy European Buisness Partners, która posiada obecnie 60 procent udziałów. Pozostali udziałowcy to firmy prywatne, samorząd wojewódzki i miasto Szczytno. Według Nowaczyka większościowy udziałowiec pracuje teraz nad masterplanem, który określi zakres budowy i modernizację lotniska i infrastruktury.

Najważniejszymi inwestycjami na lotnisku w Szymanach umożliwiającymi jego uruchomienie stało się wydłużenie pasa startowego do 2,5 tysiąca metrów, który zapewni startowanie i lądowanie dużych samolotów, dokończenie budowy infrastruktury w tym terminala. Zdaniem samorządowców, aby lotnisko sprawnie funkcjonowało należy zadbać o połączenia komunikacyjne, w tym kolejowe na trasie Olsztyn- Szczytno-Szymany i zakup szynobusów oraz o modernizację drogi krajowej nr 53 Olsztyn-Szczytno. Na razie jeszcze kwestią nierozstrzygniętą pozostaje, jaki ma być model współpracy samorządu, jako beneficjenta środków unijnych, ze spółką zarządzającą lotniskiem.

Reklama

Jak powiedział Nowaczyk zarząd województwa skłania się, by rolę beneficjenta środków unijnych powierzyć spółce zarządzającej lotniskiem. Prawnicy z Instytutu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w raporcie przygotowanym na ten temat napisali, że zadaniem województwa nie jest w istocie zarządzanie lotniskiem, ale zapewnienie mieszkańcom dostępu do komunikacji lotniczej. W ich opinii gdyby spółka stała się beneficjentem, wzięłaby także na siebie ryzyko finansowe zdobycia wkładu własnego potrzebnego na inwestycję. Podkreślili, że w szczegółowej umowie należy zagwarantować kontrolę zarządu województwa nad inwestycją.