Rzeczniczka krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Magdalena Chacaga poinformowała w środę, że protesty zostały wniesione w ostatniej chwili przez firmę DragadosSA oraz konsorcjum z POLDiMSA na czele, które złożyły drugą i trzecią pod względem najniższej ceny ofertę. Według komisji przetargowej, najkorzystniejszą ofertę na budowę trasy z Brzeska do Wierzchosławic złożyło polsko-macedońskie konsorcjum firm: NDI SA z Warszawy oraz SB Granit SA Skopje. Za budowę 20,8-km odcinka autostrady zaproponowało ono blisko 623 mln zł.

>>> CZYTAJ TEŻ: Trzej giganci zmonopolizowali budowę polskich dróg

Jak wyjaśniła Chacaga, od momentu złożenia protestu komisja ma 10 dni na jego rozpatrzenie i uznanie lub odrzucenie. Jeśli protesty zostaną odrzucone, to protestujący mają 10 dni na złożenie odwołania do prezesa Urzędu Zamówień Publicznych (UZP). Procedura w UZP może trwać około dwóch miesięcy. Nie było protestów w dwóch innych przetargach na budowę autostrady A4 w Małopolsce: odcinków Szarów-Brzesko i Wierzchosławice-Krzyż. Według zarządcy dróg, umowa na pierwszy z nich - z firmą Polimex-Mostostal SA - powinna zostać podpisana pod koniec grudnia, natomiast na drugi - z firmą Dragados SA - w połowie stycznia. Blisko 57-kilometrowy odcinek autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem został podzielony na trzy zadania. Trasa powinna być gotowa w 2012 roku.

Nowy odcinek autostrady projektowany jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny (3 m) oraz pobocze gruntowe (1,25 m). Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.

Reklama

Autostrada z Krakowa do Tarnowa będzie częścią biegnącej z Europy zachodniej na Ukrainę autostrady A4, leżącej w Trzecim Transeuropejskim Korytarzu Transportowym; przecina on Polskę od zachodniej granicy w Zgorzelcu do wschodniej granicy w Korczowej. Łączna długość trasy wyniesie ok. 670 km. Do tej pory wybudowano autostradę A4 na terenie Polski od polsko-niemieckiej granicy w Zgorzelcu przez m.in. Wrocław, Opole, Katowice, Kraków do Szarowa. Dalsza część do wschodniej granicy w Korczowej ma być gotowa do 2012 roku.