Lot nowej maszyny, bez pasażerów, zaplanowany jest na godzinę 19 naszego czasu, w Seattle - podało na swojej stronie internetowej konsorcjum. Jeżeli nic nie stanie na przeszkodzie realizacji tych zamierzeń, a ostatnie przygotowania przebiegać będą pomyślnie, samolot wystartuje z terenów należących do Boeinga, a wyląduje na lotnisku pasażerskim w Paine Field w stanie Waszyngton. Boeing pomyślnie zakończył analizę tzw. testów statycznych maszyny, koniecznych do zatwierdzenia instalacji wzmocnień środkowej części kadłuba modelu 787 Dreamliner. Podczas testów skrzydła zostały poddane maksymalnemu obciążeniu, jakie może wystąpić w trakcie eksploatacji samolotu.

>>>Polecamy: Boeing zakończył testy swojego sztandarowego modelu Dreamliner

W czerwcu Boeing poinformował, że potrzebne są dodatkowe wzmocnienia centropłata, czyli środkowej części kadłuba w miejscu, w którym łączą się z nim skrzydła samolotu. W listopadzie zamontowano nowe instalacje wzmacniające centropłat. "Teraz, po zakończonych testach statycznych i funkcjonalnych, skupiamy się już na pierwszym locie" - poinformował wiceprezes, dyrektor generalny programu Boeing 787 Scott Fancher.

Najmłodsze "dziecko" Boeinga, Dreamliner, ma być przykładem bardziej ekologicznego, cichego i oszczędnego samolotu niż produkowane do tej pory. Będzie spalał 20 procent mniej paliwa niż samoloty, które zastąpi. Aby zredukować spalanie, konstrukcja 787 zrobiona jest w dużej części z włókna węglowego, co czyni maszynę lżejszą. Oznacza to również zdecydowanie mniejsze wydzielanie CO2. Dreamliner będzie także emitował 60 procent mniej hałasu. Samoloty te będą mogły przewieźć od 210 do 330 pasażerów na odległość ponad 15,5 tys. km.

Reklama

>>>Polecamy: LOT będzie rozmawiał z Boeingiem w sprawie Dreamlinera

Jak podaje Boeing, od czasu, gdy w kwietniu 2004 roku został uruchomiony program 787, 55 klientów z całego świata zamówiło 840 tego typu Boeingów. Projekt 787 Dreamliner jest opóźniony o ponad dwa lata, a jego finalizacja była wielokrotnie przekładana. Pierwotnie 787 miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym w maju 2008. Opóźnienie wynikało z potrzeby modyfikacji m.in. bocznej części kadłuba. LOT złożył pierwsze zamówienia na Dreamlinera w 2005 roku. Dostawy miały się rozpocząć w 2008 roku. Według ostatnich zapowiedzi, samolot ma się znaleźć we flocie polskiego przewoźnika pod koniec 2010 roku.

ikona lupy />
Boeing 787 Dreamliner / Bloomberg