"Przewoźnik wykorzystuje samoloty Boeing 737. Początkowo lotnisko Katowice będzie bazą dla jednej takiej maszyny, docelowo dla trzech" - powiedział rzecznik podkatowickiego portu Cezary Orzech.

Polska spółka flyLAL charters należy do litewskiej grupy firm lotniczych Avia Solution Group. Litewska spółka tej grupy jest liderem rynku czarterów w krajach nadbałtyckich, w ubiegłym roku przewiozła ponad pół miliona pasażerów. W maju polska spółka rozpoczęła już loty z Warszawy. Tego lata samoloty spółki mają latać z Polski do Turcji, Grecji, Hiszpanii i Bułgarii. Dotychczas status tzw. przewoźnika bazowego mieli w Pyrzowicach dwaj przewoźnicy: PLL LOT i Wizz Air. LOT ma w porcie obecnie dwa samoloty, ale planuje zwiększenie ich liczby do czterech, Wizz Air natomiast ma w swojej katowickiej bazie pięć maszyn.

Według przedstawicieli portu, jego atutem w pozyskiwaniu przewoźników bazowych jest własna baza technicznej obsługi samolotów, która w ciągu najbliższych dwóch lat zostanie rozbudowana o nowy hangar techniczny; wkrótce będzie ogłoszony przetarg na jego wykonawcę. Budowę własnego hangaru planuje też firma Exim, świadcząca usługi lotnicze dla DHL.

Port Katowice to jedyna w Polsce baza, serwisująca w szerokim zakresie maszyny typu Airbus. Większość operujących z portu Katowice linii lotniczych używa statków powietrznych produkcji Airbusa lub Boeinga. Lotnisko Katowice jest centrum czarterowym dla południowej Polski. Codziennie wylatuje stąd kilkanaście samolotów (do 14 na dobę) z klientami biur podróży. Siatka połączeń czarterowych w tym sezonie obejmuje ponad 30 tras do kilkunastu państw. Lotnisko jest liderem wśród polskich portów regionalnych po względem liczby odprawianych pasażerów czarterowych - w zeszłym, rekordowym roku obsłużono w tym segmencie ruchu ponad 600 tys. osób. W tym roku zakładany jest wzrost o ok. 10 proc.

Reklama

Podkatowickie lotnisko należy do największych portów regionalnych w Polsce. W ciągu najbliższych sześciu lat planuje inwestycje za prawie 630 mln zł. Rusza budowa nowych płyt postojowych dla samolotów, a w następnie m.in. budowa nowej drogi startowej, dróg kołowania i terminalu cargo. W ubiegłym roku port odprawił 2 mln 364,6 tys. pasażerów (spadek o ok. 2,5 proc.). Na 2010 r. i lata kolejne zakładany jest wzrost ruchu, do ok. 2,5 mln osób w tym roku, 3,6 mln w 2015 r. oraz blisko 6,5 mln po 2030 r.