W rezultacie dystans dzielący linie lotnicze, który jeszcze w I kw. tego roku wynosił kilka tysięcy pasażerów, zdecydowanie się zwiększył. Po pierwszym półroczu LOT przewiózł 2,75 mln pasażerów, a Ryanair ponad 3 mln osób. Niekorzystnie dla narodowej linii wyglądają także statystyki ruchu lotniczego uwzględniające dane z zeszłego roku: Ryanair przewiózł o blisko 900 tys. osób więcej niż rok temu, a przewozy LOT spadły w tym czasie o ponad 50 tys. osób.
Marta Chylińska, rzeczniczka prasowa Urzędu Lotnictwa Cywilnego zwraca uwagę na spadek ruchu lotniczego. W II kw. 2013 r. polskie porty lotnicze obsłużyły prawie 5,9 mln pasażerów- o blisko 150 tys. osób mniej niż rok temu. – To tzw. efekt bazy. W zeszłym roku mieliśmy do czynienia ze zjawiskami nadzwyczajnymi, tzn. rozgrywkami Euro 2012 oraz dodatkowym ruchem wygenerowanym przez upadły OLT – tłumaczy Chylińska.
Ten rok jest wciąż na plusie, mimo gorszego II kw. W pierwszym półroczu polskie porty obsłużyły 10,2 mln pasażerów - blisko 200 tys. więcej niż rok temu. Warszawa obsłużyła ponad 5 mln osób, Kraków ponad 1,6 mln pasażerów, a Gdańsk - 1,2 mln osób.
>>> Czytaj także: Polska ma za dużo lotnisk, lokalne porty nie zarabiają na siebie
| Liczba pasażerów według przewoźników obsłużonych w polskich portach lotniczych w krajowym i międzynarodowym ruchu regularnym w pierwszym półroczu 2013 roku | |||
| Przewoźnik | l.p. | liczba pasażerów | udział |
| Ryanair | 1 | 3 057 330 | 29,88% |
| LOT Polish Airlines + Eurolot SA | 2 | 2 750 447 | 26,88% |
| Wizz Air | 3 | 1 903 584 | 18,60% |
| Lufthansa | 4 | 717 713 | 7,01% |
| EasyJet | 5 | 211 970 | 2,07% |
| Norwegian Air Shuttle | 6 | 182 000 | 1,78% |
| Air France | 7 | 163 066 | 1,59% |
| SAS | 8 | 161 078 | 1,57% |
| KLM Royal Dutch Airlines | 9 | 113 656 | 1,11% |
| Air Berlin | 10 | 111 313 | 1,09% |
| Eurolot SA | 11 | 102 770 | 1,00% |
| Swiss International Air Lines | 12 | 86 782 | 0,85% |
| Aeroflot-Russian Airlines | 13 | 85 978 | 0,84% |
| British Airways | 14 | 79 675 | 0,78% |
| Austrian Airlines | 15 | 74 855 | 0,73% |
| Emirates Airline | 16 | 62 093 | 0,61% |
| Finnair | 17 | 60 743 | 0,59% |
| Alitalia | 18 | 42 749 | 0,42% |
| Qatar Airways | 19 | 37 418 | 0,37% |
| Turkish Airlines (THY) | 20 | 32 018 | 0,31% |
| TAP Portugal | 21 | 27 643 | 0,27% |
| Czech Airlines | 22 | 26 836 | 0,26% |
| Aer Lingus | 23 | 24 290 | 0,24% |
| EL AL Israel Airlines | 24 | 23 171 | 0,23% |
| Air Baltic | 25 | 14 695 | 0,14% |
| Pozostali przewoźnicy | 79 632 | 0,78% | |
| Przewoźnicy polscy* | 2 865 120 | 28,00% | |
| LCC** | 5 499 601 | 53,74% | |
| SUMA | 10 233 505 | ||
| *Przewoźnicy polscy: LOT Polish Airlines + Eurolot SA, Eurolot SA, SprintAir, Enter Air, Small Planet Airlines | |||
| **LCC: Ryanair, Wizz Air, EasyJet, Norwegian Air Shuttle, Air Berlin, Air Baltic, Jet2.com, Germanwings | |||
| Źródło: Opracowanie ULC na podstawie informacji uzyskanych z portów lotniczych, Warszawa, październik 2013 | |||