Jakość pracowników to podstawowa przewaga konkurencyjna na rynku – piszą Leerom Segal, Aaron Goldstein, Jay Goldman oraz Rahaf Harfoush w książce „The Decoded Company: Know Your Talent Better Than You Know Your Customers”.

Publikację (jej polski tytuł to „Rozszyfrowana firma: Znaj swoich pracowników lepiej niż swoich klientów”) wydano w USA w lutym i od razu trafiła na listę bestsellerów „The New York Times”. Leerom Segal, Aaron Goldstein i Jay Goldman to przedsiębiorcy z branży internetowej. Założyli m.in. portal klick.com, który przynosi 100 mln dol. przychodów i zatrudnia 330 pracowników. Rahaf Harfoush jest autorką książek i założycielką firmy konsultingowej Red Thread.

Autorzy zwracają uwagę na to, że odnoszące olbrzymie sukcesy firmy takie jak Google czy Facebook robią wszystko by zindywidualizować treść, którą dostarczają swoim użytkownikom, tak by otrzymywali tylko informacje, które ich interesują. Rewolucja polega na tym, że Google oraz firmy takie jak Valve (producent gier komputerowych) czy Whole Foods Market (sieć supermarketów) to samo podejście co do klientów stosują do swoich pracowników. Starają się, by warunku pracy i szkolenia były dostosowane do indywidualnych potrzeb każdego z nich, aby mogli oni wykorzystać maksimum swoich możliwości dla dobra swojego i firmy.

>>> Ile kosztuje administracja? Oto przeciętne wynagrodzenia w budżetówce

Reklama

Są ludzie niezastąpieni

Tytułowa „rozszyfrowana firma” to organizacja (o dowolnej wielkości), której szefowie odrzucają założenie, że ludzie są bez problemu zastępowalni. Taka firma inwestuje w systemy i procesy, które sprawiają, że może rozumieć swoich pracowników nawet lepiej niż klientów. W „rozszyfrowanej firmie” podejmuje się decyzje na podstawie danych. Jej celem jest przyciągnięcie najlepszych ludzi i sprawienie, by mogli w pełni wykorzystać swój potencjał.

Dlaczego firma powinna się interesować potrzebami i oczekiwaniami pracowników? Czy kiedy globalna gospodarka nie jest w najlepszym stanie, nie wystarczy im, że w ogóle mają pracę? Otóż nie. Nie bez powodu odnoszące największe sukcesy firmy wyjątkowo dbają o swoich pracowników. Wartościowi pracownicy są ciągle poszukiwanym dobrem. Jak wynika z raportu firmy Manpower w 2013 r. 39 proc. pracodawców miało problemy, by znaleźć odpowiednich ludzi. Zdaniem analityków Manpower jakość pracowników to obecnie podstawowa przewaga konkurencyjna na rynku.

>>> Czytaj cały tekst na www.obserwatorfinansowy.pl