Polska

Polskie banki zanotowały w tym roku wyjątkowo duże wzrosty na tle Europy pod względem wartości swoich marek. Podczas gdy marki banków hiszpańskich straciły na wartości 2 proc., brytyjskie 3 proc., włoskie – 5 proc., niemieckie – 6, a francuskie straciły aż 19 proc., polskie instytucje radziły sobie znakomicie.

I tak najbardziej wartościową marką bankową na polskim rynku dysponuje największa instytucja bankowa w naszym kraju – bank PKO BP. Wartość marki tego banku w 2015 roku to prawie 1,6 mld dol. Oznacza to wzrost wartości aż o 23 proc. względem ubiegłego roku. Jak dotąd, żaden inny bank z Polski nie przebił bariery wartości marki na poziomie 1 mld dol.

Drugie miejsce w zestawieniu przypadło bankowi Pekao SA. Marka spółki-córki włoskiego Unicredit w 2015 roku osiągnęła wartość 956 mln dol. (wzrost o 15 proc.).

Reklama

Choć Bank Zachodni WBK z wartością marki na poziomie 902 mln dol. znalazł się dopiero na trzecim miejscu w rankingu, to jest niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o dynamikę wzrostu wartości. Marka tego banku bowiem w ciągu roku zyskała na wartości aż 49 proc.

W pierwszej piątce najbardziej wartościowych marek bankowych na polskim rynku są także takie, które traciły na wartości. Chodzi o mBank, którego marka w ciągu roku straciła na wartości 14 proc. do poziomu 339 mln dol.

Pierwszą piątkę zamyka Millennium z wartością marki 295 mln dol. i rocznym wzrostem wartości o 9 proc.

Prawie wszystkie banki z Polski poprawiły swoje pozycje w głównym zestawieniu 500 banków świata o najbardziej wartościowych markach. Jeden bank wypadł z listy 500 – chodzi o Getin Noble Bank.

Świat

Najbardziej wartościową marką bankową świata pozostaje Wells Fargo. Jej wartość w 2015 roku sięgnęła niebotycznego poziomu prawie 36 mld dol., co oznacza wzrost o 15 proc. względem ubiegłego roku.

Na uwagę zasługuje także duży awans chińskiego ICBC z miejsca szóstego w roku ubiegłym na drugą pozycję w 2015. Wartość marki ICBC to prawie 27,5 mld dol. (wzrost o 30 proc.).

Pierwszą trójkę zamyka brytyjski HSBC z wartością marki na poziomie 27,28 mld dol. i niewielkim wzrostem na poziomie 2 proc.

W pierwszej dziesiątce banków o najbardziej wartościowych markach większość z nich to banki amerykańskie i chińskie (po 4). Oprócz tego wśród najlepszych znalazł się jeden bank brytyjski (HSBC) i hiszpański (Santander).

Metodologia

Ranking najbardziej wartościowych banków pod względem wartości marek opublikowano w wydawanym przy Financial Timesie magazynie “The Banker”. Pod uwagę brano wycenę marki z dnia 1.01.2015. Wyceny dokonano w funtach szterlingach i przeliczono na dolary po kursie z 1.01.2015 (0.642).

>>> Czytaj też: Bankierzy wciąż rozdają sobie miliony, a świat patrzy bezradnie

ikona lupy />
Najbardziej wartościowe marki bankowe na świecie / Media