To już ostatni, ale najtrudniejszy i najdroższy, odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy (POW), czyli trasy ekspresowej S2. To także jedno z największych zadań inwestycyjnych w rządowym planie budowy dróg do 2023 r.

GDDKiA obiecuje, że do 2020 r. w ramach POW powstanie zbudowana w technologii betonowej droga ekspresowa S2 o długości 18,5 km (dwie jednie po trzy pasy ruchu), tunel pod gęsto zabudowanym warszawskim Ursynowem o długości 2,3 km i nowy most przez Wisłę.

Kontrakty dotyczą fragmentu od ul. Puławskiej w rejonie Lotniska Chopina do węzła Lubelska w rejonie wylotówki na Lublin. Warszawski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad podzielił to zadanie na trzy etapy:

>>> Zadanie A z budową tunelu pod Ursynowem otrzymał włoski koncern budowlany Astaldi za kwotę 1 mld 222 mln zł. Obejmuje ono odcinek o długości ok. 4,6 km - od ul. Puławskiej do Przyczółkowej.

>>> Zadanie B, w skład którego wchodzi budową mostu przez Wisłę, wykona turecko-polskie konsorcjum firm Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki. Wartość tego kontraktu to 757,6 mln zł. To w sumie 6,5 km od ul. Przyczółkowej do Wału Miedzeszyńskiego.

>>> Zadanie C po prawej stronie Wisły otrzymał Warbud, który należy dziś do francuskiego koncernu Vinci. Jego wartość to 561,7 mln zł, a długość tego odcinka - 7,5 km. Wykonawca musi zbudować fragment od Wału Miedzeszyńskiego do węzła Lubelska. W skład tej inwestycji wejdą potężne estakady nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym.

Na czas realizacji umów wykonawcy dostali 41 miesięcy, nie wliczając w to okresów zimowych. GDDKiA będzie wymagała od nich, żeby wszystkie trzy odcinki POW były gotowe do sierpnia 2020 r.

Czwarty z podpisanych dziś kontraktów dotyczy nadzoru nad budową trzech fragmentów S2. To zadanie wzięła na siebie firma Egis Polska Inżynieria, za co GDDKiA wypłaci jej 53,4 mln zł.

>>> Czytaj też: Terminale LNG, kable warte miliardy. To koniec dominacji Rosji w regionie Bałtyku