statystyki

Gdańsk to wciąż polskie okno na świat. Port obsłuży kolejny serwis oceaniczny z Azją

10 sierpnia 2016, 14:55 | Aktualizacja: 10.08.2016, 14:55
Źródło:PAP
ulica Gdańska

ulica Gdańskaźródło: ShutterStock

Port w Gdańsku rozpoczął obsługę kolejnego serwisu oceanicznego z Azji. Co najmniej raz w miesiącu do Gdańska ma zawijać statek typu Ro-Ro armatora Bahri z Arabii Saudyjskiej. Jednostka ma transportować cysterny. Port obsługuje też dwa dalekowschodnie serwisy kontenerowe.

Reklama

Reklama

Port Gdańsk podał w środę w komunikacie, że „decyzja armatora o włączeniu Portu Gdańsk do swojej siatki regularnych serwisów żeglugowych związana jest m.in. z realizacją dużego kilkuletniego kontraktu na dostawę cystern, jaki jeden z czołowych producentów wagonów kolejowych w Polsce podpisał z saudyjskim operatorem kolejowym”. Podano, że armator Bahri zapewnia regularne zawinięcia do portu w Gdańsku z częstotliwością co najmniej raz w miesiącu na trasie Dammam - Jebel Ali - Djibouti - Jeddah - Bilbao - Hamburg - Gdańsk - Antwerpia – Tilbury.

Monika Wszeborowska z Portu Gdańsk wyjaśniła PAP, że w tym tygodniu jednostka zabrała z Gdańska 30 cystern. Cysterny dostarczane są z południa Polski do Portu Gdańsk na szynach, skąd bezpośrednio wtaczane są na specjalistyczne roll trailery i na nich załadowywane na statek. Operacje przeładunkowe realizuje spółka Port Gdański Eksploatacja, natomiast obsługę agencyjną statków prowadzi Wilhelmsen Ships.

Ro-Ro (od ang. Roll On / Roll Off) to typ statku przystosowanego do przewożenia ładunków tocznych i pojazdów (samochodów lub wagonów kolejowych). Przy załadunku i wyładunku nie są wykorzystywane dźwigi, a ładunki są wtaczane przez rampę.

Port w swoim komunikacie zwrócił uwagę, że decyzja armatora Bahri wpłynie nie tylko na wzbogacenie siatki połączeń żeglugowych Gdańska, ale także na stworzenie po raz pierwszy w porcie serwisu dla towarów do lub z Arabii Saudyjskiej i Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Nowa linia oceaniczna daje też szansę na zwiększenie udziału przeładunków typu Ro-Ro w strukturze towarowej portu.

Podano, że narodowy przewoźnik saudyjski, firma Bahri specjalizuje się w przewozach drobnicy, paliw, chemikaliów oraz ładunków masowych suchych. Od prawie 40 lat świadczy usługi transportowe głównie w obszarze południowej Azji zwłaszcza Półwyspu Arabskiego, wschodniego wybrzeża Ameryki Północnej, ale także północnej Europy.

Statki dwóch linii Azja-Europa obsługuje natomiast terminal kontenerowy DCT w porcie. Rok temu terminal obsłużył pierwszy statek dalekowschodniego serwisu Alians G6, który utworzyły: APL, Hyundai Merchant Marine (HMM), Mitsui O.S.K. Lines (MOL), Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha (NYK) oraz Orient Overseas Container Line (OOCL). W ramach cotygodniowego serwisu Loop 7 statki zawijają do sześciu kolejnych portów europejskich: Rotterdamu, Hamburga, Gdańska, Goeteborga, Antwerpii oraz Southampton. Po przekroczeniu Oceanu Indyjskiego, serwis zatrzymuje się w Qingdao, Szanghaju, Hongkongu, Yantian oraz Singapurze.

Od początku (od 2007 r.) partnerem strategicznym terminala DCT jest duński operator kontenerowy Maersk Line, który jako pierwszy uruchomił kilka lat temu bezpośrednie połączenie oceaniczne z Azją, czyli serwis AE10 Maersk Line. W ramach tego serwisu wpływają statki o pojemności 18 tys. TEU (TEU - jednostka pojemności równoważna objętości kontenera o długości 20 stóp).

W pierwszym półroczu 2016 r. w Porcie w Gdańsku przeładowano prawie 18 milionów ton towarów, o 4,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W 2015 roku Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej - przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej.

>>> Czytaj też: Katastrofa demograficzna w Rosji, populacja kurczy się w zawrotnym tempie

Reklama

Reklama

  • eksterminacja polakow(2016-08-10 15:05) Odpowiedz 229

    ZERO HARACZU!! Kochani zamykajmy konta w bankach Millenium, mbank, Raiffeisen, Alior, ING, PKO s.a., Citi, Bank BGŻ BNP Paribas, Bank BPH, Bank Zachodni WBK, Credit Agricole, Deutsche Bank,Getin Noble, Santander, Euro Bank, BNP Paribas. Ratujmy swoje pieniądze i Polske. Ratujmy przyszłość naszych dzieci. Rząd wyraźnie pokazał, że nie ma nic przeciwko okradaniu polaków. ZERO HARACZU - zrobie to dla moich dzieci!!!

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Polecamy

Tylko na Forsal.pl

Infografiki, wykresy, mapy

Opinie

Najnowsze galerie>>

wszystkie »

Finansopedia forsal.pl

popularnenajnowsze