Projekt pn. „Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” ma być realizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami projekt został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej.

Zakres prac objętych pierwszym etapem projektu został szczegółowo określony w ogłoszeniu o zamówieniu w procedurze przetargowej na wybór inżyniera kontraktu – właśnie dla zadań pierwszego etapu. Z ogłoszenia przetargowego wynika, że cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane łącznie na 369,8 mln zł.

W pierwszej części pierwszego etapu projektu ujęto: modernizację linii w ciągu ul. 3 Maja w Chorzowie (łącznie 4760 metrów toru pojedynczego), przebudowę linii w ciągu ul. Bytomskiej w Świętochłowicach od ul. Chorzowskiej do ul. Krasickiego (1500 m), modernizację torowiska w ul. Hajduckiej w Chorzowie (1400 m), modernizację torowiska w chorzowskiej ul. Powstańców od ul. Chrobrego do Rynku (700 m), przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Goduli i Niedurnego w Rudzie Śląskiej (3300 m i 900 m), wymianę 4 rozjazdów na pętli Chebzie (50 m) i modernizację torowisk na terenie Zakładu Usługowo Remontowego w Chorzowie (600 m).

Reklama

W drugiej części zawarto: budowę nowej linii tramwajowej w Sosnowcu od pętli tramwajowej Zagórze do ronda Jana Pawła II (7100 m), przebudowę linii w ciągu ul. Małobądzkiej w Będzinie (6300 m), przebudowę infrastruktury w ciągu ul Będzińskiej w Sosnowcu wraz z tamtejszą pętlą (3000 m), przebudowę torów w jezdni ul. Mariackiej i ul. Żeromskiego w Sosnowcu (1920 m), przebudowę torowiska w ciągu ul. Kasprzaka w Dąbrowie Górniczej (5600 m) oraz budowę i modernizację infrastruktury w ciągu ul. Piłsudskiego w Sosnowcu od ul. Sobieskiego do trasy S86 (3400 m).

Trzecia część przewiduje: przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi w Zabrzu (1200 m) oraz przebudowę mostu nad potokiem Julka w Zabrzu wraz z torowiskiem do ul. Stara Cynkownia w Bytomiu (800 m). W samym Bytomiu prace mają objąć przebudowę infrastruktury wzdłuż ul. Zabrzańskiej od ul. Modrzewskiego do ul. Baczyńskiego (4000 m), przebudowę torowiska od przystanku Arki Bożka do ul. Siemianowickiej (3300 m), przebudowę torowiska w ul. Katowickiej (dobudowa drugiego toru; 1500 m), przebudowę torowiska w ul. Piekarskiej wraz z ul. Sądową (1350 m) oraz przebudowę linii od ul. Sądowej do Stroszka (12800 m).

W czwartej części uwzględniono budowę nowej linii wzdłuż ul. Grundmanna w Katowicach (1000 m), modernizację linii w ciągu ulic Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców w Mysłowicach (1420 m), przebudowę przejazdu przez ul. Knurowską w Zabrzu (110 m), przebudowę torowiska w ciągu ul. Wolności w Zabrzu od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki (2850 m) oraz od browaru do granicy z Rudą Śląską (7260 m).

Według wcześniejszych informacji Tramwajów Śląskich plany dotyczące całego projektu obejmowały także bytomskie torowiska wzdłuż ul. Wrocławskiej oraz ul. Frycza-Modrzewskiego (do granicy Rudy Śląskiej), odcinek linii wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie (od Metalowców do wiaduktu kolejowego), wydzielone odcinki torów w Dąbrowie Górniczej wzdłuż ul. Sobieskiego (od pętli przy Urzędzie Pracy w okolice ul. Sienkiewicza), Królowej Jadwigi (od rejonu ul. Konopnickiej do Alei Róż) oraz Piłsudskiego (od okolic ul. Granicznej do Kasprzaka).

Wcześniejsze zapowiedzi dotyczyły także ul. Chorzowskiej w Rudzie Śląskiej oraz krótkiego odcinka wzdłuż ul. Zabrzańskiej w tym mieście, linii wzdłuż ul. Wojska Polskiego w Sosnowcu wraz z krótkim fragmentem ul. 11 listopada (do ul. Andersa), linii wzdłuż ul. Chorzowskiej, Łagiewnickiej oraz Katowickiej w Świętochłowicach, a także odcinka linii wzdłuż ul. Bytomskiej w Zabrzu (od ul. Drzymały do pętli).

Katowice przygotowują ponadto budowę nowej linii od pętli w Brynowie do południowych dzielnic miasta. Sosnowiec w ostatnich miesiącach sygnalizował też wolę, prócz budowy nowego odcinka od pętli Zagórze do Placu Papieskiego, pociągnięcia stamtąd kolejnego torowiska na północ, wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej (z przekroczeniem w rejonie pętli Zagórze przedłużenia mającego powstać w pierwszym etapie).

Niezależnie od prac związanych z infrastrukturą torowo-sieciową, należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów spółka Tramwaje Śląskie przewiduje w ramach obecnego projektu zakup 44 nowoczesnych wagonów tramwajowych oraz zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.(PAP)