W przetargu na zakup 50 tramwajów niskopodłogowych dla MPK Poznań złożono trzy oferty. Poza zwycięzcą, złożyły je także: konsorcjum spółek Stadler Polska i Solaris Bus&Coach, oraz spółka Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz. Założenia przetargu zakładały dostawę 30 pojazdów jednokierunkowych i 20 dwukierunkowych z udziałem minimum 60 proc. niskiej podłogi.

Najważniejszym kryterium była cena, ale ocenie podlegały również m.in. udział niskiej podłogi, pojemność tramwajów, czy szerokość przejścia wewnątrz pojazdu. Bydgoska spółka zaproponowała najniższą cenę – 387 mln zł brutto, konsorcjum firm Stadler i Solaris chciało 462 mln zł. Wartość oferty spółki Modertrans Poznań wyniosła 397 mln zł.

„Modertrans nad tramwajem ze 100 proc. niskiej podłogi, z wózkami obrotowymi pracował wiele lat. Ważne było doświadczenie spółki na tym rynku, zaważyły też kryteria techniczne i zaproponowana cena” – powiedział w poniedziałek PAP prezes MPK Poznań Wojciech Tulibacki.

Po podpisaniu umowy, spółka będzie miała 30 miesięcy na dostarczenie wszystkich tramwajów. Według Wojciecha Tulibackiego, jeśli uda się szybko i sprawnie podpisać umowę, pierwsze tramwaje zostaną dostarczone w drugiej połowie 2018 roku.

Reklama

W listopadzie 2016 roku Modertrans Poznań zaprezentował nowoczesny, w pełni niskopodłogowy tramwaj Moderus Gamma, mogący pomieścić 244 pasażerów. Prezes Tulibacki podkreślił, że pasażerów będą woziły nieco inne pojazdy niż tramwaj pokazany w ub. roku.

„To będą pojazdy z rodziny Gammy, ze 100 proc. niskiej podłogi, ale z innym układem wnętrza, z innym rozmieszczeniem siedzeń oraz z wózkami obrotowymi a nie sztywnymi, jak to było w modelu premierowym. Dzięki wózkom obrotowym mniej zużywają się zarówno szyny, jak i obręcze kół” - wyjaśnił.

Przetarg obejmował również dostawę niezbędnego do eksploatacji nowych pojazdów specjalistycznego wyposażenia zajezdni "Franowo" i "Głogowska", oprzyrządowania i narzędzi, pakietu naprawczego, przeprowadzenie szkolenia pracowników MPK Poznań w zakresie przeglądów, napraw, obsługi technicznej i eksploatacji dostarczonych tramwajów, a także dostarczenie dokumentacji niezbędnej do eksploatacji oraz napraw awaryjnych i powypadkowych. (PAP)