W tegorocznym rankingu przebadano 12 banków tj. wszystkie, które posiadają w swojej ofercie produkty dedykowane rolnikom - poinformował we wtorek na konferencji prasowej pełnomocnik zarządu ds. badań firmy Martin & Jacob Paweł Trojanowski.

Rolnicy najwyżej ocenili BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielczą Grupę Bankową oraz Grupą BPS Bank Polskiej Spółdzielczości.

Oceniano cztery aspekty dotyczące działalności tych banków. Była to: oferta bankowa, jakość obsługi, warunki lokalowe oraz ogólna opinia na temat banku. Okazało się, że jak w ubiegłym roku, banki rdzennie związane z sektorem rolnym, zostały oceniane najwyżej. Zachowują zatem wypracowaną przez lata przewagę, która jest odzwierciedleniem przewagi, jaką mają nad innymi bankami w rozumieniu potrzeb biznesu rolnego- zaznaczył Trojanowski.

W kategorii najlepsza oferta dla rolnika, w której brano pod uwagę m.in. dostępność kredytów preferencyjnych, ilość produktów bankowych dla rolnika, możliwość wypłaty z bankomatów, korzystanie z bankowości internetowej czy wysokość prowizji i opłat wygrał BGŻ Paribas, Bank Zachodni WBK i mBanku. Natomiast w kategorii najlepszą obsługę dla rolników oferują: obok BGŻ PNB Paribas, SGB Spółdzielcza Grupa Bankowa oraz Grupa BPS Bank Polskiej Spółdzielczości.

Reklama

Jak dowodzą wyniki tegorocznych badań, rolnicy nadal przywiązują dużą wagę do kontaktu bezpośredniego z doradcą oraz do jego kompetencji i cenią sobie dyskrecję obsługi, indywidualne podejście do klienta oraz prostą i zrozumiałą komunikację, dlatego chętnie korzystają z tradycyjnej bankowości. Jednak - co pokazuje badanie - coraz częściej doceniają bankowość internetową, w której łatwo wykonać przelew, widać historie konta i saldo operacji - tłumaczył Trojanowski.

Badanie zostało zrealizowane w styczniu br. metodą ilościową, przez internet. Z pierwotnego zbioru 5000 ankiet reprezentatywnego ze względu na kategorię wielkości gospodarstwa (powyżej 15 ha) i lokalizację w przestrzeni kraju, losowo dobrano 12 stuosobowych grup rolników wskazujących jeden z 12 banków oferujących produkty dla rolników, jako swój bank główny. Skonstruowany ranking opiera się na ocenach wystawionych w obrębie tych właśnie grup.

Firma Martin & Jacob powstała w 2001 roku, jest pierwszą w Polsce agencją marketingową specjalizującą się w rolnictwie. Podstawową działalnością operacyjną Martin & Jacob jest świadczenie usług badawczych, analitycznych oraz konsultingowych w sektorze agrarnym. (PAP)