KPMG: Sektor odzieżowy osiągnie wartość ponad 43 mld zł do 2022 r.



Warszawa, 13.11.2018 (ISBnews) - Sektor odzieżowy w Polsce osiągnie wartość ponad 43 mld zł do 2022 r., wynika z raportu "Rynek mody w Polsce" przygotowanego przez KPMG.

"Szacuje się, że do 2022 r. sektor odzieżowy w Polsce osiągnie wartość ponad 43 mld zł. Na sektor odzieżowy silnie wpływają ogólne trendy konsumenckie. Jednocześnie jest to branża najszybciej reagująca na zmieniające się trendy. Najważniejszymi czynnikami, które definiują działania branży, jej przyszłość i kształtują cały rynek, są digitalizacja, globalizacja oraz dbałość o ochronę środowiska" - czytamy w raporcie.

W 2016 r. w polskim sektorze odzieżowym i tekstylnym działało ponad 22 tys. firm, zatrudniających ponad 187,6 tys. osób - z czego 99,4% zatrudnionych było w sektorze prywatnym. Średnie wynagrodzenie wynosiło 2 258,38 zł i było jednym z najniższych wynagrodzeń w porównaniu z innymi obszarami przetwórstwa przemysłowego. W 2016 r. Polska eksportowała produkty o wartości 3,2 mld zł, natomiast import produktów odzieżowych osiągnął wartość 1,4 mld zł, a polskie przedsiębiorstwa najczęściej nabywały je w krajach Unii Europejskiej, wskazano również.

"Polacy w umiarkowanym stopniu interesują się modą. Modowych inspiracji szukają, przeglądając aktualne kolekcje firm odzieżowych. Co piąty Polak śledzi blogi modowe lub pokazy mody czy influencerów. Większość zachowuje dość zachowawczy styl ubierania się. [...] Zaledwie co ósma osoba stara się łączyć różne style, w zależności od pojawiających się trendów. Z kolei większość przedstawicieli branży uważa, że Polacy są coraz bardziej świadomymi konsumentami rynku fashion i zaczynają interesować się modą" - czytamy dalej.

Decyzja dotycząca zakupu ubrania lub obuwia jest zazwyczaj przemyślana - rzadko wiąże się z impulsem czy zachcianką, częściej jest konsekwencją konkretnej potrzeby. Blisko połowa Polaków (46%) na zakupy odzieżowe dla siebie przeznacza nie więcej niż 10% swoich miesięcznych zarobków netto, podano również.

"Polacy najczęściej dokonują zakupu produktów, które ulegają szybkiemu zużyciu. Blisko połowa Polaków kupuje odzież przynajmniej raz w miesiącu lub częściej. Zakupy bielizny dokonywane są najczęściej raz na kwartał lub raz na pół roku. Obuwie zazwyczaj kupowane jest sezonowo - raz na pół roku. Akcesoria i dodatki, biżuteria, torby i portfele są zdecydowanie rzadziej kupowane. Ponad połowa osób kupuje je raz na rok lub rzadziej, podano również" - czytamy.

70% Polaków nigdy nie skorzystało z nowoczesnych technologii w trakcie przeglądania oferty internetowych sklepów odzieżowych, takich jak np. internetowa przymierzalnia, cyfrowe lustro czy wirtualny stylista. Jedynie co czwartej osobie zdarzyło się oglądać produkty poprzez widok 360°. Połowa respondentów dokonała zakupu odzieży lub obuwia przez internet w ciągu ostatniego półrocza. Większość firm działających w branży odzieżowej i obuwniczej wprowadza nowe technologie w procesy zarówno produkcji, jak i sprzedaży. W przypadku produkcji są to głównie nowoczesne maszyny pozwalające na automatyzację procesów. Technologie używane w sprzedaży to przede wszystkim obsługa zamówień poprzez różnego typu platformy e-commerce, wskazano.

Badanie konsumenckie zostało zrealizowane metodą ankiet internetowych CAWI wśród członków panelu internetowego firmy Norstat. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2018 r. na reprezentatywnej próbie 543 dorosłych kobiet i mężczyzn z dziesięciu największych miast w Polsce. Badanie przedsiębiorstw zostało zrealizowane metodą wywiadów telefonicznych CATI wśród osób na kierowniczych stanowiskach w firmach zajmujących się produkcją odzieży lub obuwia. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2018 r. na próbie średnich i dużych 27 przedsiębiorstw o przychodach powyżej 50 mln zł.

(ISBnews)