MOL chce zwiększyć udział sprzedaży pozapaliwowej w marży detal. do 50% w 2030



Warszawa, 22.11.2018 (ISBnews) - MOL planuje dalszy rozwój w segmencie usług dla klienta detalicznego, poinformował Bence Biro, kierujący operacjami w pionie usług konsumenckich MOL. W perspektywie 2030 roku chce zwiększyć udział sprzedaży innej niż paliwa w marży do ok. 50%.

"Obecnie w detalu jesteśmy głównie sprzedawcą paliw, a naszym celem strategicznym jest stać się prawdziwym sprzedawcą dóbr konsumenckich" - powiedział Biro podczas konferencji prasowej.

Spółka nie zakłada zakończenia ery paliw kopalnych w najbliższym czasie. Będą one mieć znaczący udział jeszcze przynajmniej przez najbliższe pięć lat. Jednocześnie MOL rozwija sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych.

"Do końca 2021 r. będziemy mieć 700 ładowarek samochodów elektrycznych. Wykorzystujemy w tym celu także fundusze unijne" - powiedział menedżer.

Obecnie grupa ma ponad 40 ładowarek, a do końca roku powinna dysponować ok. 50 takimi punktami.

"Obecnie oferta pozapaliwowa stanowi 27% marży. Naszym celem jest, by ten udział wzrósł do nawet ponad 50%. W 2030 roku powinno to być około 50/50" - wskazał Biro.

Na początku roku MOL uruchomił na Węgrzech usługę carsharingu pod marka Limo. Grupa chce, by flota Limo była w pełni elektryczna do 2020 r. Planuje też rozwinąć tę usługę w innych krajach - uruchomić ją w Zagrzebu, Pradze, Bukareszcie.

MOL chce także zaangażować się w zarządzanie flotą oraz transport publiczny. Do końca 2021 grupa chce mieć ponad 6 000 samochodów zarządzanych przez zależną spółkę flotową. Niedawno przejęła tez firmę transportu autobusowego.

"Jeśli chodzi o format Fresh Corner, to mamy teraz ponad 600 punktów, do końca roku 620, a w 2021 r. będzie ich 1250" - zapowiedział Biro.

Punkty pod tą marką mogą pojawiać się także poza stacjami benzynowymi - już teraz działają w centrum Budapesztu i w centrum handlowym w Pradze. MOL kupił też firmę produkującą wodę butelkowaną i rozważa nabycie palarni kawy.

Spółka rozwija także format samoobsługowych stacji benzynowych. W planach jest także rozwijanie możliwości związanych z cyfryzacją.

Wiceprezes MOL Ferenc Horvath wyjaśnił, że planowane zmiany w detalu dotyczą podstawowych rynków działalności grupy, gdzie jest właścicielem sieci stacji benzynowych. W Polsce grupa działa na rynku hurtowym i poprzez Slovnaft Polska, która zarządza niewielką siecią stacji partnerskich.

Węgierski koncern MOL prowadzi działalność w zakresie wydobycia i przerobu ropy naftowej (aktywa produkcyjne ma w 8 krajach, posiada też 4 rafinerie i 2 jednostki petrochemiczne). Od 2004 r. jest notowany na warszawskiej giełdzie.

(ISBnews)