Z opublikowanych przez Eurostat danych na temat skłonności Europejczyków do dokonywania zakupów przez Internet, wynika, że w 2017 r. 68 proc. mieszkańców krajów należących do Unii Europejskiej deklarowało, iż w ciągu ostatniego roku dokonało przynajmniej raz zakupu poprzez Internet. 10 lat wcześniej, w 2007 r. zdecydował się na to co drugi mieszkaniec krajów UE.

Z zakupami przez Internet najbardziej oswojeni są mieszkańcy Wielkiej Brytanii, z których aż 86 proc. zadeklarowało, że korzystało z możliwości zakupów w sieci. Niewiele rzadziej to się zdarza w przypadku mieszkańców Szwecji (84 proc.), Danii, Niemiec, Holandii i Luksemburga (po 82 proc.). Na analogicznym poziomie plasuje się pozostająca poza UE Szwajcaria.

Z zakupów przez Internet – nie będzie to zaskoczenie – najchętniej korzystają ludzie młodzi. Wśród ludzi w wieku od 16 do 24 lat udział kupujących w sieci sięga w UE 75 proc. W tej kategorii wieku zakupy poprzez Internet są szczególnie rozpowszechnione w Holandii (90 proc.) i Szwecji (89 proc.). Wśród seniorów (wiek od 65 do 74 lat) internetowe zakupy są mniej popularne, ale są kraje, np. Wielka Brytania, gdzie międzypokoleniowe różnice w tej dziedzinie coraz bardziej się zacierają. W Zjednoczonym Królestwie z zakupów przez Internet skorzystało w ciągu ostatniego roku trzy czwarte seniorów.

W Polsce zakupy przez Internet są mniej upowszechnione niż przeciętnie w krajach unijnych – w 2017 r. korzystanie z tej usługi wskazało 58 proc. Polek i Polaków. Wynik ten jest zbliżony do notowanego w przypadku Hiszpanii (59 proc.), czy Słowenii (57 proc.), ale znacznie wyższy niż w przypadku Węgier (49 proc.), Portugalii (45 proc.), czy Włoch (42 proc.), nie mówiąc już o Bułgarii (27 proc.), czy Rumunii (23 proc.).

Szybko przybywa w Polsce korzystających z internetowych zakupów (w 2007 r. było u nas takich tylko 32 proc.). Inne kraje też się jednak rozwijają i w ciągu ostatnich 10 lat Polsce nie udało się przeskoczyć pod tym względem żadnego innego kraju unijnego. Wykorzystanie Internetu do zakupów najbardziej popularne jest w Polsce – tak jak i w całej UE – w przypadku ludzi młodych (w grupie w wieku od 16 do 24 lat sięga 64 proc.). Polscy seniorzy – w wieku od 65 do 74 lat – są pod tym względem o wiele bardziej wstrzemięźliwi – korzystanie z Internetu przy zakupach deklarowało jedynie 28 proc. z nich.

Przez Internet najczęściej kupowane są ubrania i sprzęt sportowy – wynika z deklaracji mieszkańców UE. Tę drogę zakupu wybierało w 2017 r., wedle danych Eurostatu, 43 proc. kupujących w UE. W tej dziedzinie polscy konsumenci są już najbliżsi średniej unijnej. W Polsce zakupy on-line artykułów sportowych wybrało 38 proc. klientów.