To kolejne wieloletnie umowy na obsługę tych maszyn. Wartość kontraktu w przypadku C295 (znanych jako CASA od nazwy hiszpańskiego producenta wchodzącego w skład grupy Airbus) to 89 mln zł; wartość umowy na serwisowanie Orlików wynosi 12,5 mln zł.

Procedura wyboru dostawcy usługi odbyła się w trybie niekonkurencyjnym, z wolnej ręki, gdyż – wyjaśnił Jackowski – "spółka ta jest jedynym podmiotem gospodarczym mogącym zrealizować taką usługę dla Sił Zbrojnych RP". Samoloty PZL-130 Orlik są produkowane, serwisowane i modernizowane w zakładach PZL Okęcie, które od 2001 r. należą do konsorcjum Airbus; zakład zajmuje się także serwisowaniem i produkcją części, w tym skrzydeł i drzwi, do maszyn C295.

Polskie Siły Powietrzne posiadają obecnie 16 samolotów C-295 stacjonujących w 8.Bazie Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Podpisana w czwartek umowa obejmuje lata 2019-2022, a jej wartość brutto wynosi 89 mln zł (od 20 do 24 mln zł rocznie).

Wsparcie techniczne, którego dotyczy umowa, polega na wykonywaniu napraw, prac obsługowych, modyfikacji oraz wprowadzaniu zmian technicznych nakazanych przez producenta samolotu. Spółka, która jest jedynym właścicielem dokumentacji techniczno-remontowej, na podstawie której powinny być serwisowane samoloty C295, od siedmiu lat wykonuje ich regularne przeglądy i obsługi. Obecna umowa jest kontynuacją poprzednich.

28 samolotów szkolnych PZL-130 Orlik z 42. Bazy Lotnictwa Szkolnego w Radomiu jest poddawanych w zakładach na warszawskim Okęciu modernizacji. Spółka Airbus Poland przejęła prawa autorskie do tej konstrukcji. Czteroletnia umowa opiewa ona na kwotę brutto 12,5 mln zł (od 1,5 do 5 mln zł rocznie).

Umowy podpisali komendant 3.Regionalnej Bazy Logistycznej w Krakowie płk Mirosław Molik, prezes Airbus Poland Manuel Heredia oraz członek zarządu spółki Ivan Valcuende Villacorta. Obecny był również dyrektor ds. programów wojskowych gen. dyw. w st. sp. pil. dr Leszek Cwojdziński.