Warszawa, 28.02.2019 (ISBnews) - Rafineria Grupy PKN Orlen w Możejkach na Litwie ma strategiczne znaczenie dla krajów nadbałtyckich,
ale po uszczelnieniu szarej strefy - także dla Polski. Obecnie relatywnie duża ilość produktów z litewskiej rafinerii kierowana jest właśnie do Polski, poinformował ISBnews prezes PKN Orlen Daniel Obajtek.
"Skąd wzięlibyśmy ten dodatkowy wolumen, a w przypadku oleju napędowego sprzedaż wzrosła nam o 45% w porównaniu do roku 2015, gdybyśmy nie mieli w grupie rafinerii poza granicami kraju? Obecnie zakład na Litwie jest mocno obciążony i relatywnie duża ilość produktów kierowana jest stamtąd właśnie na nasz rynek" - powiedział Obajtek w rozmowie z ISBnews.
Fakt, że rafineria w Możejkach jest obecnie rentowna wynika z korzystnych warunków makroekonomicznych, ale również z synchronizowania pewnych procesów, co zresztą nadal grupa realizuje, zaznaczył.
"W przypadku instalacji hydrokrakingu w rafinerii w Możejkach na Litwie wciąż jesteśmy na etapie analitycznym. W przypadku podjęcia decyzji inwestycyjnej, kolejnym krokiem będzie wybór wykonawcy tej ważnej dla Możejek inwestycji" - powiedział także Obajtek.
Jednocześnie przypomniał, że oprócz analiz pogłębienia przerobu PKN Orlen zainteresowany jest w Możejkach tzw. małą petrochemią, czyli produkcją propylenu, który jest wykorzystywany w przemyśle głównie pod polipropylen - zapotrzebowanie na niego wzrasta w Europie. Zakładany capex tej inwestycji to ok. 30 mln euro.
"Zakładamy, że w związku z uruchomieniem do połowy tego roku instalacji PPF Spliter EBITDA Orlen Lietuva wzrośnie o ok. 7%" - powiedział prezes PKN Orlen.
"Jesteśmy już na etapie kontraktacji tego tworzywa przez potencjalnych odbiorców" - dodał.
Orlen Lietuva to jedyna rafineria w krajach bałtyckich. PKN Orlen jest jej inwestorem od 2006 r.; w tym czasie wartość nakładów poniesionych na zakup, modernizację i nowe inwestycji w rafinerii przekroczyły 4 mld USD.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 109,7 mld zł w 2018 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
Piotr Apanowicz
(ISBnews)