To ponowy przetarg na tę inwestycję; pierwszy był unieważniony w grudniu 2018 r, bo ceny proponowane przez zainteresowane firmy, o około 500 milionów złotych brutto przekraczały wartość zamówienia - informowały wtedy PKP PLK.

O ponownym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok Ireneusz Merchel poinformował podczas uroczystości podpisywania w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku umowy na budowę wiaduktu nad torami w Sokółce.

71 km odcinek Czyżew-Białystok znajduje się na trasie kolejowej Białystok-Warszawa. To element międzynarodowej trasy kolejowej E75 Rail Baltica. To największa inwestycja kolejowa w Podlaskiem. Wcześniej realizowano mazowieckie odcinki tej trasy.

Rail Baltica to transeuropejski korytarz transportowy, który łączy kraje nadbałtyckie z Polską i innymi krajami UE. W Polsce Rail Baltica to 341 km od Warszawy przez Białystok, Ełk do granicy z Litwą w Trakiszkach.

Reklama

Ireneusz Merchel powiedział, że PKP PLK będą chciały jeszcze w 2019 r. wybrać firmę, która zmodernizuje odcinek Czyżew-Białystok Rail Baltica. "Żeby w roku 2022 zakończyć te prace, żeby była możliwość jazdy pociągami z prędkością do 200 km/h. Czas przejazdu (z Białegostoku do Warszawy-PAP) będzie wynosił maksymalnie półtorej godziny" - powiedział Merchel.

Prezes PKP PLK poinformował, że gdy będzie zrealizowany odcinek Czyżew-Białystok, będą zlikwidowane na tej trasie wszystkie przejazdy znajdujące się na poziomie szyn. "Będą wybudowane wiadukty kolejowe czy drogowe, drogi równoległe. To powoduje, że również będą zlikwidowane te tzw. uciążliwe miejsca, które nie ukrywajmy, mają na pewno wpływ na bezpieczeństwo kierowców" - mówił dziennikarzom Merchel.

Merchel wyjaśnił, że w ponownym przetargu zmieniono założenia. Podniesiono np. ze 160 do 200 km na godzinę prędkość, którą będą się mogły poruszać pod modernizacji pociągi na tej trasie. "Cały odcinek będzie od razu modernizowany na prędkość 200 km/h." - mówi Merchel. Dodał, że do takiej prędkości będzie dostosowania sieć trakcyjna, obiekty inżynieryjne, zlikwidowane przejazdy znajdujące się w poziomie szyn, rozjazdy. O te elementy jest skorygowana wartość zamówienia.

"Wartość zamówienia będzie określona w momencie otwierania ofert i wtedy podamy konkretną wartość zamówienia. Mamy ją oczywiście oszacowaną, natomiast chcemy również wsłuchać się w rynek" - powiedział PAP Merchel.

W pierwszym przetargu na odcinek Czyżew-Białystok, firmy zaproponowały kwoty o kilkaset milionów złotych wyższe niż wartość zamówienia. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zaznaczył, że należy pamiętać o tym, że kończyć się będzie stara a zaczynać nowa perspektywa finansowa UE. Inwestycja Czyżew-Białystok ma być dofinansowana z UE z programu CEF (Łącząc Europę). "My te środki finansowe mamy zapewnione, żeby montaż finansowy pozwolił na realizację tej inwestycji w pełnym zakresie" - dodał Merchel. Przetarg obejmuje również przebudowę i modernizację stacji Białystok.

PKP PLK podały, że w ciągu trzech ostatnich lat spółka zmodernizowała w Podlaskiem ok. 250 km torów, przebudowano 60 rozjazdów, 36 przejazdów kolejowo-drogowych, sieć trakcyjną, obiekty inżynieryjna. Zaznaczył, że były to inwestycje w ramach przygotowania głównie tzw. tras objazdowych, koniecznych, gdy zaczną się prace na odcinku Czyżew-Białystok, ale też ważne - jak to określił - "podstawowe" - dla mieszkańców południowej części województwa podlaskiego.

Merchel poinformował również, że przygotowywane są inwestycje w rejonie Sokółki i przejścia granicznego z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przygotowywana jest także dokumentacja projektowa dla linii Białystok -Grajewo na linii do Ełku (woj. warmińsko-mazurskie). Dodał, że także w 2019 r. zaczną się także prace naprawcze na odcinku od Olecka (woj. warmińsko-mazurskie) do Suwałk; podobne prace są zaplanowane także na trasie Sokółka-Suwałki. Wartość wszystkich podlaskich projektów to ok. 4 mld zł; projekt Czyżew-Białystok jest największy.(PAP)

autor: Izabela Próchnicka