"Realizacja Programu 10+ oznacza, że już w najbliższych latach można spodziewać się wzrostu obrotu produktami ropopochodnymi drogą morską poprzez terminal paliwowy w Porcie Północnym. Nowym rurociągiem będzie można przesyłać ponad 9 milionów ton surowej benzyny rocznie" - powiedział dyrektor do spraw rozbudowy rafinerii Zbigniew Paszkowicz.

Rzecznik Grupy Lotos Marcin Zachowicz dodał, że prace budowlane trwały od wiosny 2008 roku. W tym czasie wykonano 10 km rurociągu do transportu benzyny surowej pomiędzy rafinerią Grupy Lotos a Portem Północnym, w tym 255 metrów fragmentu, który przebiega pod rzeką Martwa Wisła.

Ponadto wymieniono 2,2-km odcinek stalowego rurociągu oleju opałowego. Rurociągi zostały wykonane z rur stalowych łączonych metodą spawania, zabezpieczonych przed korozją i rozszczelnieniem. Dodatkowo cała infrastruktura wyposażona została w system sterowania i monitoringu.

W ramach realizowanego Programu 10+ w rafinerii Grupy Lotos w Gdańsku powstaje szereg nowych instalacji, które pozwolą przede wszystkim na zwiększenie zdolności przerobu ropy naftowej o 75 procent z poziomu 6 do 10,5 milionów ton rocznie. Pierwsza instalacja - HDS, wybudowana w ramach Programu 10+, została oddana już do użytku. Na koniec lipca stan realizacji Programu 10+ osiągnął poziom 85 procent.

Reklama