Niekwestionowanym liderem jest Polska Grupa Farmaceutyczna. To jeden z trójki największych hurtowników leków posiadający sieć ok. 600 własnościowych aptek. Torfam i Farmakol – konkurenci giełdowej spółki, mają ich już po około 200.

Apteki zwiększają przychody

Ta trójka wiodących hurtowników leków na polskim rynku zdrowia skupia wokół siebie także największe sieci aptek niepowiązanych kapitałowo, ale ściśle ze sobą współpracujących, np. za pomocą programów lojalnościowych. Wówczas leki oferowane są przez internet, a odbierać je można w aptece należącej do programu. Na przykład, stworzony w 2007 roku portal zdrowotno-apteczny Doz.pl należy do spółki Central European Pharmaceutical Distribution (CEPD), która z kolei wyłoniła się z PGF.

Tej jesieni spółka zdecydowała się na kosztowną kampanię wizerunkową w mediach.

– Apteki Dbam o zdrowie przekształcają się w sieć aptek, a to już coś więcej niż program lojalnościowy – mówi Jacek Szwajcowski, prezes PGF.

Udział CEPD w strukturze sprzedaży Grupy PGF zbliża się już do 30 proc. Po trzech kwartałach 2009 roku przychody wzrosły o 22 proc., przekraczając 1 mld zł.

– Średnia sprzedaż aptek Dbam o zdrowie jest wyższa od statystycznej sprzedaży innych aptek – chwali się Jacek Szwajcowski.

Na podobnych warunkach funkcjonuje sieć aptek Świat zdrowia i Apteka dobrych cen należące do Torfarmu, lidera rynku hurtowego. W sumie w sieci znajduje się ok. 2,3 tys. aptek.