Przerwa w produkcji potrwa tydzień. – Obserwujemy spadkową tendencję sprzedaży samochodów na naszych największych rynkach, m.in. we Włoszech i w Niemczech. To przekłada się na zmniejszenie liczby zamówień - stwierdził rzecznik Fiat Auto Poland Bogusław Cieślar.

Polecamy: Nie możemy być Polakami - krzyczą włoscy robotnicy Fiata

Podkreślił, że sprawy świadczeń dla załogi w przypadku przerw w produkcji są uregulowane w zakładowym układzie zbiorowym pracy - pracownicy z reguły wykorzystują wówczas urlopy, a ci, którzy nie mogą tego zrobić, są na postojowym, otrzymując ok. 85 proc. wynagrodzenia.

Przerwa w produkcji rozpocznie się w piątek i potrwa do 2 listopada. Dzień później produkcja zostanie wznowiona, dochodząc do optymalnej dla fabryki wysokości.

Reklama

Zdolności produkcyjne tyskiego zakładu pozwalają na wyprodukowanie 2,3 tys. samochodów dziennie. Siedmiodniowa przerwa oznacza, że produkcja może zmniejszyć się o ok. 16 tys. samochodów.

Po trzech kwartałach tego roku z linii produkcyjnych tyskiej fabryki zjechało ponad 427,2 tys. samochodów, wobec 438,7 tys. w tym samym czasie zeszłego roku.

Rok 2009, kiedy m.in. na Zachodzie Europy wprowadzono dopłaty do nowych aut, był rekordowy dla zakładu; wytworzono wówczas ponad 600 tys. samochodów. "Ubiegły rok był pod tym względem bardzo nietypowy i dlatego nie jest dobrym okresem do porównań. Optymalna produkcja tyskiej fabryki to ok. pół miliona samochodów rocznie" - uważa Cieślar.

W 2008 r. zakład wyprodukował ok. 493 tys. aut. "To pokazuje, że osiągnięty po trzech kwartałach 2010 roku wynik ponad 427 tys. samochodów należy uznać za dobry" - ocenił rzecznik.

Fabryka Fiata w Tychach jest drugim pod względem wielkości zakładem koncernu na świecie i największym w Europie. Powstają tu między innymi fiaty panda i 500, a także - na zlecenie koncernu Ford - nowy ford ka.

Obecna przerwa w produkcji dotyczy także forda - jego produkcję ograniczono już we wrześniu, kiedy koncern wprowadzał zmiany w tym modelu.

Cieślar zapewnił, że przerwa w produkcji nie wpływa na przygotowania do uruchomienia w Tychach produkcji nowej lancii ypsilon, które na przełomie sierpnia i września weszły w końcową fazę. Przygotowano próbne egzemplarze tego modelu, a seryjna produkcja ruszy wiosną 2011 r. Oprócz tego modelu nadal będzie produkowany fiat 500, panda (co najmniej do końca 2011 r.), abarth 500 i ford ka.

Fiat Auto Poland zatrudnia ok. 6,5 tys. osób. Wraz z pracownikami spółek kooperujących, na terenie tyskiej fabryki pracuje ok. 13 tys. osób.