Z rankingu przygotowanego przez fundację Best Place - Europejski Instytut Marketingu Miejsc wynika, że szefowie promocji największych polskich jednostek samorządu terytorialnego najbardziej doceniają starania promocyjne Poznania i Wrocławia, a spośród województw: śląskiego i małopolskiego. Na dalszych miejscach w tym rankingu pojawiały się miasta: Gdańsk, Lublin, Gdynia, Szczecin i Kraków.

Zobacz też: Stadiony na Euro 2012: miasta zarobią miliony na sprzedaży praw do nazw obiektów

Ponadto Poznań znalazł się także na czele innego rankingu – na najbardziej widoczne działania promocyjne. Zdeklasował w tym zestawieniu kolejne samorządy - woj. śląskie i miasto Łódź. Ostatnim działaniem z zakresu komunikacji marki Poznań jest kampania wizerunkowa miasta w mediach zagranicznych (w ogólnoeuropejskim paśmie CNN oraz w wybranych stacjach telewizyjnych w Niemczech, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii), a jej narzędziem spot promocyjny nakręcony przez Xawerego Żuławskiego.

Wrocław, Poznań, Warszawa i Sopot – to z kolei miasta, na których wizerunek najsilniej wpływa wizerunek i postawa ich liderów – prezydentów: Rafała Dutkiewicza, Ryszarda Grobelnego, Hanny Gronkiewicz-Waltz oraz Jacka Karnowskiego.

Reklama

Czytaj też: Przymusowe zwiedzanie Polski podczas Euro 2012

Każde miasto czy region, niezależnie od atrakcyjności swych walorów, chce przyciągać turystów. Według respondentów z tego zadania najlepiej wywiązują się Małopolska i jej stolica Kraków. Co ciekawe ranking zdominowały regiony, na kolejnych miejscach wymieniane są bowiem województwa śląskie i pomorskie. Kraków chce być rozpoznawalny jako miasto, które porusza zmysły. Już od 2008 r. Krakowskie Biuro Festiwalowe realizuje projekt „6 zmysłów”, którego celem jest uczynienie z Krakowa prawdziwej kulturalnej stolicy Polski, z atrakcyjną ofertą dla wszystkich turystów, niezależnie od tego, jakich wydarzeń kulturalnych poszukują. Ten projekt czyni z Krakowa – miasta pięknej, acz statycznej architektury i bogatej, acz minionej historii – miasto żywej kultury. Deklaracja „magicznego miasta” jest wypełniana przez oferowanie mieszkańcom i turystom ciągu wydarzeń w obszarze malarstwa, kina, teatru, muzyki i literatury, co ma przekonywać, że Kraków nigdy nie zasypia i ciągle dostarcza nowych wrażeń. Od 2011 r. miasto będą promować znani sportowcy, m. in. siostry Radwańskie.

W promocji dla biznesu liderami zostali: Poznań i Wrocław. Wpływ na takie opinie ma niewątpliwie wizerunek obu miast, a szczególnie Poznania, który tradycyjnie kojarzony jest z biznesem i przedsiębiorczością oraz z takimi cechami jak gospodarność i porządek. Poznań jest również liderem turystyki biznesowej, ma wizerunek miasta międzynarodowych targów i konferencji. Biuro Obsługi Inwestorów i Promocji Inwestycji w Poznaniu dostarcza danych i informacji potrzebnych inwestorowi oraz organizuje spotkania z prezydentem miasta i przedstawicielami innych urzędów. W przypadku kluczowych projektów wyznaczany jest „pilot inwestycyjny”, czyli pracownik zapewniający pomoc w trakcie całego procesu przygotowania i realizacji inwestycji. Urząd zapewnia wsparcie w zakresie poszukiwania pracowników poprzez nawiązywanie kontaktów z uczelniami i biurami karier oraz bezpłatną pomoc Powiatowego Urzędu Pracy. Z kolei Wrocław zrealizował w latach 2006-2008 projekt „Promocja turystyki biznesowej jako markowego produktu Wrocławia i Dolnego Śląska” dofinansowany ze środków Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

ikona lupy />
Działania promocyjne którego z polskich miast lub regionów mają w państwa opinii najwyższe uznanie? - (wymienione na pierwszym miejscu) / Inne
ikona lupy />
Działania promocyjne którego z polskich miast lub regionów mają w Pana/i opinii najwyższe uznanie? (najczęściej wymieniane na pierwszym, drugim i trzecim miejscu) / Inne
ikona lupy />
Działania promocyjne którego z polskich miast i/lub regionów są najbardziej widoczne? (wymienione na pierwszym miejscu) / Inne
ikona lupy />
Działania promocyjne którego z polskich miast i/lub regionów są najbardziej widoczne? (najczęściej wymieniane na pierwszym, drugim i trzecim miejscu) / Inne
ikona lupy />
Wizerunek prezydenta którego miasta najsilniej wpływa na wizerunek tego miasta? / Inne
ikona lupy />
Prezydent którego miasta swoją postawą najsilniej wspiera działania promocyjne swojego miasta? / Inne
ikona lupy />
Bariery promocji Polskich miast i regionów / Inne
ikona lupy />
Które miasta i/lub regiony prowadzą najlepszą promocję biznesową/inwestycyjną? (wymienione na pierwszym miejscu) / Inne
ikona lupy />
Które miasta i/lub regiony prowadzą najlepszą promocję biznesową/inwestycyjną? (najczęściej wymieniane na pierwszym, drugim i trzecim miejscu) / Inne
ikona lupy />
Które miasta i/lub regiony prowadzą najlepszą promocję turystyczną? (wymienione na pierwszym miejscu) / Inne