Dziś Fakro ma ambicje dogonić duński Velux. Dystans, jaki dzieli Fakro od duńskiego Veluksu, cały czas jest bardzo duży. Polska firma ma 15-proc. udział w światowym rynku okien połaciowych, a Duńczycy kontrolują go w 65 proc. Roczne obroty Veluksu przekraczają 2 mld euro, Fakro – 1 mld zł.
Warto jednak wiedzieć, że 20 lat temu, kiedy Ryszard Florek dopiero myślał o założeniu firmy, Duńczycy byli niemal monopolistami. Dzisiaj polska spółka pod własną marką sprzedaje za granicę 70 proc. produkcji i odbiera rynek gigantowi.
– Konsekwentnie realizujemy strategię zakładającą budowę firmy globalnej i dążymy do zmniejszenia dystansu wobec światowego lidera. Im większy udział w rynku światowym, tym niższe są nasze koszty, głównie dystrybucji, nawet do 20 proc. – mówi Ryszard Florek, prezes i główny udziałowiec Fakro.
Reklama

W Polsce też można

Pomysł urodził się w latach 70. XX w., gdy Ryszard Florek, syn stolarza, przebywał na studenckich praktykach w Niemczech. Dorabiał tam przy instalacji okien dachowych. Pomyślał, że można produkować je w Polsce – wówczas poddasza w naszym kraju były zwykle ciemne. Myśl ta musiała jednak długo czekać na realizację. Dopiero po zmianach ustrojowych w naszym kraju Florek doszedł do wniosku, że nadszedł czas. Razem z żoną i przyjacielem Krzysztofem Kronenbergiem założyli Fakro.
Grupa Fakro ma dzisiaj 12 firm produkcyjnych rozsianych po całym świecie i 14 zagranicznych spółek dystrybucyjnych. Jej okna trafiają do 47 krajów. Przed 20 laty takich firm w naszym regionie Europy powstało kilka. Tylko Fakro urosło jednak do światowych rozmiarów. To efekt konsekwencji i odważnej strategii. Rok w rok cały zysk inwestowany jest w dalszy rozwój. Właściciele firmy wiedzą, że aby rosnąć, produkty muszą być doskonałej jakości i nie wystarczy powielanie sprawdzonych rozwiązań.
Stąd decyzja, która jest raczej wyjątkiem w prywatnych firmach, by stworzyć własny dział badań i rozwoju. Dzisiaj pracuje w nim 70 inżynierów. Mają na koncie prawie 80 zgłoszeń patentowych.
– Inwestycje w badania, surowy reżim technologiczny i dbałość o rozwój sieci sprzedaży to główne źródła naszego sukcesu – mówi Ryszard Florek.

Dobrze się sprzedać

Kolejny czynnik to umiejętny marketing. Spółka jest sponsorem reprezentacji Polski w piłce nożnej. Chociaż wyniki kadry nie są ostatnio najlepsze, to piłka cały czas jest u nas najbardziej popularnym sportem. Fakro jest też opiekunem najlepszej w ostatnim czasie kobiecej drużyny siatkarskiej w kraju. BPS Muszynianka Fakro Muszyna to tegoroczny mistrz Polski i zdobywca Pucharu Polski.
– To jedna z niewielu polskich firm, które liczą się w gospodarce światowej. Nawet w czasie niedawnego kryzysu świetnie dawała sobie radę – mówi Wiesław Rozłucki, były szef warszawskiej giełdy i przewodniczący kapituły Nagrody Gospodarczej Prezydenta RP, która uhonorowała Fakro za szczególny wkład w budowanie prestiżu polskiej gospodarki na rynkach UE.
Jak robić biznes
● Rób to, na czym się znasz i co inni już sprawdzili (właściciel Fakro zakładał w Niemczech okna, pochodzi z rodziny stolarskiej).
● Dbaj o jakość i cały czas się zmieniaj (Fakro wprowadza nowości, ma dział badawczo-rozwojowy, w którym zatrudnia 70 konstruktorów).
● Inwestuj cały zysk w rozwój firmy (Fakro dużo inwestuje w budowę sieci dystrybucji i marketing, sponsoruje kluby sportowe i polską reprezentację w piłce nożnej; ma 12 firm dystrybucyjnych i 10 zakładów produkcyjnych w Polsce i na całym świecie; eksportuje do 47 krajów świata).
ikona lupy />
Najwięksi producenci okien dachowych / DGP