Bank Pocztowy złożył prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego (KNF), poinformowała spółka w komunikacie. Oferta publiczna banku zaplanowana została wstępnie na II połowę 2011 roku.

"Bank Pocztowy rozwija się bardzo dynamicznie, dlatego podjęliśmy decyzję o rozpoczęciu procedury wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie i pozyskania kapitału przez publiczną emisję akcji. Naszym atutem jest unikatowy na polskim rynku model biznesowy. Jesteśmy jednym z niewielu banków w Polsce, które kierują swoją ofertę produktową do klientów z miejscowości do 50 tys. mieszkańców, a współpraca z Pocztą daje nam dostęp do bardzo rozległej sieci. Ważną grupą docelową Banku są także nestorzy. Tworzymy proste i zrozumiałe produkty finansowe, które dostosowane są również do potrzeb osób dotychczas nieubankowionych – jest to grupa licząca w Polsce według szacunków aż 6-9 mln osób" – powiedział prezes Banku Tomasz Bogus, cytowany w komunikacie.

Od początku roku Bank Pocztowy pozyskał przeszło 100 tys. klientów detalicznych oraz mikrofirm i na koniec czerwca obsługiwał ich niemal 910 tys. Bank wykazał też dużą dynamikę wzrostu sprzedaży depozytów i kredytów. Sprzedaż depozytów detalicznych wyniosła 1 mld zł (dynamika wzrostu sprzedaży - 131% analogicznego okresu 2010 roku), kredytów: hipotecznych 306 mln zł (dynamika: 213%), konsumpcyjnych 276 mln zł (dynamika: 116%), podano także.

"Doradcami Banku w procesie upublicznienia są: Dom Maklerski BZ WBK S.A. (Oferujący i Wyłączny Menedżer Oferty), Bank Zachodni WBK S.A. (Doradca Finansowy), Allen & Overy, A. Pędzich sp. k. (Doradca prawny) oraz Ernst & Young Sp. z o.o. (Audytor)" - czytamy dalej.

Pod koniec ubiegłego roku prezes banku Tomasz Bogus w rozmowie z agencją ISB informował, że Bank Pocztowy ma plany przeprowadzenia pierwotnej oferty publicznej w II półroczu 2011 roku i pozyskania ok. 300 mln zł. W jego ocenie potrzeba dokapitakizowania wynika z chęci dynamicznego rozwoju banku, który zakłada potrojenie liczby klientów detalicznych w ciągu czterech lat i posiadanie bazy klientów detalicznych na poziomie 1,5 mln w 2013. W 2010 r. Bank Pocztowy wypracował 14 mln zł zysku netto. Saldo kredytów wyniosło 2,58 mld zł, a depozytów 3,76 mld zł.

Reklama

Najważniejszym segmentem działalności Banku są klienci indywidualni, ale Bank rozwija również obszar bankowości instytucjonalnej, w tym m.in. w segmencie mikroprzedsiębiorstw, których obsługuje ponad 170 tys. Mocną stroną Banku jest rozbudowana sieć sprzedaży, na którą składa się blisko 2,2 tys. placówek na terenie całego kraju – stanowisk finansowych na Poczcie oraz placówek własnych. Usługi Banku dostępne są również w pozostałych placówkach Poczty Polskiej. Głównym akcjonariuszem Banku Pocztowego są Poczta Polska, do której należy 75% minus jedna akcja oraz PKO BP, który posiada 25% plus jedną akcję.