Na najbardziej obleganych kierunkach studiów: anglistykę, japonistykę, dziennikarstwie, psychologii i prawie nie ma już miejsc na bezpłatnych dziennych studiach. Chętni, którzy nie dostali się w pierwszym terminie rekrutacji lub jeszcze nie zarejestrowali się jako kandydaci muszą albo zapłacić za studia niestacjonarne, albo wybrać inny kierunek. Wybór jest, bo na większości uczelni trwa rekrutacja uzupełniająca.

>>> Polecamy: Ranking Szkół Wyższych 2011: Uniwersytet Warszawski najlepszy

Uniwersytet Gdański dodatkową rekrutację prowadzi na kierunki: biologia, przyroda, chemia, agrochemia, ochrona środowiska, międzynarodowe stosunki gospodarcze, polonistyka, filologia klasyczna, archeologia, etnologia, religioznawstwo, bioinformatyka, fizyka, fizyka medyczna, informatyka, matematyka, filozofia, politologia, socjologia, oceanografia, geografia i ochrona środowiska. Politechnika Gdańska podobnie - tam czekają jeszcze miejsca na fizyce, inżynierii materiałowej, ochronie środowiska i oceanotechnice.

Prestiżowe krakowskie uczelnie również nie skompletowały jeszcze studentów. Akademia Górniczo-Hutnicza ma miejsca m.in. na: edukacji techniczno-informatycznej, metalurgii, informatyce stosowanej, socjologii, inżynierii materiałowej oraz informatyce i ekonometrii. Uniwersytet Jagielloński rejestruje kandydatów na kierunki: astronomia, biofizyka, biologia i geografia, biologia i geologia, filologia polska, fizyka, geologia, informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, informatyka, matematyka i studia matematyczno-przyrodnicze.

Część warszawskich uczelni też jeszcze czeka na kandydatów. Niewiele miejsc zostało na Politechnice Warszawskiej. Tam kandydaci mogą się zgłaszać już tylko na prowadzone po angielsku studia: Electrical and Computer Engineering oraz na uzupełniające studia magisterskie, czyli dla osób z dyplomem inżyniera lub licencjata. Uniwersytet Warszawski oferuje nieco więcej miejsc, m.in. na niektórych filologiach, historii sztuki, asyriologii i hetytologii, naukach o rodzinie, fizyce w biologii i medycynie. Natomiast Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego prowadzi dodatkową rekrutację na kierunkach: teologia, religioznawstwo, nauki o rodzinie, prawo kanoniczne, filozofia, ochrona środowiska, archeologia, europeistyka, historia, historia cywilizacji śródziemnomorskiej, muzeologia, muzykologia kościelna, ochrona dóbr kultury i środowiska, politologia, praca socjalna, socjologia, filologia polska, kulturoznawstwo, filologia klasyczna, matematyka, informatyka, informatyka i ekonometria, fizyka, nauki ścisłe i ekonomia. Natomiast Szkoła Główna Handlowa i Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego nie mają już miejsc na studiach dziennych.

Uniwersytet Śląski prowadzi dodatkowy nabór na: biofizykę, chemię, edukację techniczno-informatyczną, filozofię, filologię klasyczną, geofizykę, historię, ochronę środowiska, pedagogikę, nauki o rodzinie, socjologię i teologię.

Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie także rejestruje kandydatów. Tu miejsca zostały na kierunkach: administracja, bioinżynieria produkcji żywności, biologia, edukacja techniczno-informatyczna, energetyka, niektóre filologie obce, polonistyka, filozofia, historia, inżynieria bezpieczeństwa, inżynieria chemiczna i procesowa, inżynieria środowiska, matematyka, mechanika i budowa maszyn, mechatronika, nauki o rodzinie, ochrona środowiska, ogrodnictwo, pedagogika, pielęgniarstwo, politologia, prawo, rolnictwo, rybactwo, socjologia, stosunki międzynarodowe, technika rolnicza i leśna, technologia żywności i żywienie człowieka, teologia, towaroznawstwo, zarządzanie i inżynieria produkcji, zootechnika.

Miejsca są jeszcze na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu. Na chętnych czekają: biologia, ochrona środowiska, bałkanistyka, filologia polska, filologia bułgarska, filologia chorwacka i serbska, filologia klasyczna, filologiczno-historyczne studia środkowoeuropejskie, komunikacja europejska, filmoznawstwo, astronomia, biofizyka, fizyka, europeistyka kulturowa, historia, informatyka, matematyka, geografia, gospodarka przestrzenna, turystyka i rekreacja, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, politologia, filozofia, kulturoznawstwo, filologia litewska, filologia nowogrecka, filologia rosyjska, filologia indonezyjsko-malajska, filologia wietnamsko-tajska, indologia, filologia węgierska, filologia łotewska, etnolingwistyka, filologia koreańska, edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych, edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, ochrona dóbr kultury, pedagogika, malarstwo, teologia.

Uniwersytet Wrocławski oferuje jeszcze studia bezpłatne na: astronomii, fizyce, fizyce technicznej, biologii człowieka, biologii eksperymentalnej, mikrobiologii, biologii środowiska, biologii z chemią, chemii ogólnej, chemii środowiska, informatyce chemicznej, chemii biologicznej, filozofii, geografii, geografii z biologią, geografii z historią, historii, matematyce, ochronie środowiska, politologii, filologii ukraińskiej, filologii klasycznej i europeistyce.

Z kolei Politechnika Wrocławska prowadzi dodatkowy nabór na: elektronikę i telekomunikację, automatykę i robotykę, ochronę środowiska, inżynierię środowiska, mechanikę i budowę maszyn (również w języku angielskim), fizykę, fizykę techniczną, mechatronikę, elektrotechnikę, zarządzanie w języku angielskim, transport oraz zarządzanie i inżynierię produkcji.

Na większości uczelni rekrutacja dodatkowa prowadzona jest do ok. połowy września, więc zarejestrować się zdążą również osoby, które przystępują w przyszłym tygodniu do poprawkowej matury. Kandydaci, którzy nie dostali się w pierwszym terminie, nie muszą ponownie wnosić opłaty rekrutacyjnej.

>>> Czytaj też: Dyplomy przestały się liczyć. Ważniejsza jest osobowość i doświadczenie