W czwartek w Gdańsku PKP Szybka Kolej Miejska (SKM) sp. z o.o. podpisała umowę w tej sprawie z polsko-czeskim konsorcjum. Zespoły trakcyjne zmodernizują czeska Skoda i spółka "Tabor Szynowy" z Opola.

Prezes Zarządu PKP SKM sp. z o.o., Maciej Lignowski poinformował dziennikarzy, że "wyremontowane zostaną całe pojazdy, w pociągach pojawią się nowe okna, nowe ławki, nowe kabiny WC dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, akustyczny i wizualny system informacji pasażerskiej oraz monitoring".

Dzięki technicznej modernizacji i wymianie silników pojazdy mają jeździć o 10 km/h szybciej niż dotychczas (obecnie jeżdżą do 120 km/h). Jak zaznaczył prezes, "przede wszystkim po modernizacji pociągi będą potrafiły się rozpędzić dwukrotnie szybciej niż obecnie". Podkreślił, że dzięki inwestycji "pojazdy będą zużywały o 30 proc. mniej energii niż dotychczas i będą generowały mniejszy hałas".

Lignowski zwrócił uwagę, że "pomimo modernizacji czas podróży SKM skróci się bardzo nieznacznie". "Średnia odległość między przystankami wynosi ok.1,5 km i dlatego jakichś rewelacji na trasie Gdańsk-Gdynia nie będzie, ale to przyspieszenie będzie odczuwalne na trasie Gdynia-Chylonia-Wejherowo" - wyjaśnił.

Reklama

Pierwszy zmodernizowany pojazd powinien być przekazany do eksploatacji na przełomie roku 2012 i 2013. Kolejne zmodernizowane zespoły będą oddawane do użytku sukcesywnie od początku przyszłego roku do lipca 2013.

Przyznał, że z powodu modernizacji pociągów "należy się spodziewać podwyżek cen biletów". Zaznaczył, że "na pewno wzrost cen nie będzie drastyczny, nie będzie kilkunastoprocentowy".

Spółka posiada 64 pojazdy; w codziennym ruchu wykorzystywanych jest ok. 50 składów. "Chcielibyśmy, aby na trasie Gdańsk-Wejherowo, co najmniej co drugi jeżdżący pociąg był zmodernizowany" - dodał.

Prezes Zarządu Skoda Polska sp. zo.o., Wojciech Grzonka poinformował dziennikarzy, że "w modernizowanych zespołach trakcyjnych zostaną zamontowane silniki firmy Skoda". Czeska firma będzie też koordynować prace remontowane.

Marszałek województwa pomorskiego, Mieczysław Struk powiedział, że "modernizacja 21 zespołów trakcyjnych jest początkiem zmian taboru SKM w Trójmieście". Dodał, że spółka modernizuje też perony oraz system sterowania ruchem z Gdańska w kierunku Rumi.

Zwrócił uwagę, że "samorząd województwa ma dalekosiężne plany wobec SKM". "Szybka Kolej Miejska już jest a będzie w jeszcze większym stopniu naziemnym metrem dla metropolii trójmiejskiej (...) i chcemy usprawniać ten rodzaj transportu" - wyjaśnił.

Marszałek poinformował, że "obecnie SKM przewozi ok. 36 mln pasażerów rocznie". "Chcemy, że liczba pasażerów zdecydowanie się zwiększyła" - dodał.

Koszt modernizacji pojazdów w wys. 128 mln zł, w 59 proc. pokryje dotacja z funduszy unijnych. Pozostałe 41 proc. SKM uzyska z emisji obligacji.

PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście zarządza i administruje linią kolejową nr 250 Gdańsk Główny-Rumia oraz prowadzi na tej linii kolejowe przewozy osób. Spółka przewozi też pasażerów w województwie pomorskim, na liniach zarządzanych przez PKP PLK.