Dodała, że decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że już w sobotę będzie można korzystać z tunelu. Pierwsze rozkładowe pociągi pojadą na lotnisko 1 czerwca br.

Tunel na lotnisko na warszawskim Okęciu i podziemny przystanek w porcie lotniczym to jedna z najważniejszych decyzji na Euro 2012. Oddanie połączenia umożliwi szybki dojazd na lotnisko z centrum miasta. Na lotnisko ma jeździć warszawski przewoźnik SKM, który specjalnie kupił 13 nowoczesnych pociągów, mogących na raz zabrać około tysiąca pasażerów. Na lotnisko mają jeździć też Koleje Mazowieckie, które w piątek zorganizowały próbny przejazd tą linią.

Łącznik o długości ok. 2 km z przystanku kolejowego Służewiec na lotnisko był budowany od kilku lat. Miał być ukończony już w 2005 r., jednak przygotowanie projektu, który miał być gotowy w sześć miesięcy, przeciągnęło się na dwa lata. Po tym czasie PKP Polskie Linie Kolejowe odebrały to zlecenie czeskiej spółce Sudop, która przygotowywała projekt tunelu.

W październiku 2009 r. kolejarze podpisali umowę na budowę z konsorcjum, którego liderem była spółka Bilfinger Berger. Zapowiadano wówczas, że pierwsze pociągi pojadą na lotnisko jesienią 2011 r. Później przesunięto ten termin na grudzień ubiegłego roku.

Reklama

Wartość inwestycji to ponad 400 mln zł. Podziemna stacja kolejowa na lotnisku jest gotowa już od kilku lat, jednak żeby można się było na nią dostać pociągiem, trzeba było dobudować łącznicę z pobliskiego Służewca.