18,5 mln użytkowników i uprzywilejowana pozycja w pozyskiwaniu budżetów reklamowych na polskim rynku internetowym – takie będą efekty ogłoszonego wczoraj przejęcia przez Ringier Axel Springer AG największego polskiego portalu Onet.pl należącego od ponad dekady do TVN.
Niemiecko-szwajcarski koncern wydawniczy, który ma m.in. „Fakt”, „Newsweek” czy mniejszościowe udziały w Dzienniku Gazecie Prawnej, zapłaci za 75 proc. udziałów portalu 956 mln zł gotówką. Pakiet mniejszościowy zachowuje TVN.
Daje to wycenę całego portalu na poziomie 1,27 mld zł wobec wartości księgowej 1,37 mld zł. TVN, którego akcje zyskały w poniedziałek 2,5 proc., do 8,1 zł, poinformował, że będzie musiał zaksięgować 350 mln zł straty.
Reklama
– To wysoka wycena – mówi Waldemar Stachowiak, analityk Ipopema Securities. – Spodziewałem się, że całość może być warta najwyżej miliard złotych. W tym przypadku mamy wycenę odpowiadającą 13-krotności wyniku EBITDA. Yahoo wyceniane jest według wskaźnika 10 razy EBITDA – przypomina.
– Przejęcie Onet.pl to kamień milowy w historii naszej młodej firmy. Portal stanowi optymalne uzupełnienie naszej cyfrowej oferty – napisał do pracowników Florian Fels, prezes Ringier Axel Springer Media AG, który wcześniej był szefem polskiej spółki koncernu Axel Springer.
Dla grupy TVN sprzedaż Onetu to kolejny etap zmian. Wczorajszą transakcję poprzedziła sprzedaż platformy n i części udziałów telewizyjnego giganta francuskiego koncernowi medialnemu Vivendi. W obu przypadkach zgody wydać musi jeszcze Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.