Przy przyjętych przez porównywarkę finansową Comperia.pl założeniach wygrało konto rynkowego nowicjusza - Alior Sync. O włos za nim uplasowały się rachunki Meritum Banku, GetinOnline, Banku Millennium i mBanku.

Alior Sync najlepszy, ale konkurencja jest bardzo duża

Po zliczeniu przyznanych punktów okazało się, że przy przyjętych założeniach najlepsze okazuje się Konto Osobiste w Alior Sync. Zdobył on 285 pkt. Tuż za nim, z 282,5 pkt, uplasowało się MeritumKonto Zarabiające. Podium z dorobkiem 280 pkt uzupełnia Konto Skarbonkowe w GetinOnline, które o włos (0,5 pkt) prześcignęło Dobre Konto od Banku Millennium i eKonto w mBanku.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na bardzo wyrównaną stawkę. Ranking pokazał, że mianem atrakcyjnego konta mogą chełpić się rachunki wielu polskich banków. Aż 20 z 34 rachunków w rankingu uzyskało przynajmniej 260 pkt na 300 możliwych, czyli ponad 85 proc.

Reklama

Aż w połowie banków działa już system bankowości mobilnej. Jest on na różnym „stadium rozwoju”, niemniej już istnieje, i z pewnością będzie sukcesywnie rozwijany.

Badając podstawowe opłaty w rachunku (tj. miesięczne opłaty za użytkowanie konta i karty do niego, realizacja przelewu zewnętrznego w Internecie, wydanie karty debetowej, wypłata z obcego bankomatu w Polsce) okazało się, że aż 13 przebadanych kont przy przyjętych założeniach można nazwać darmowymi. Kolejnych 8 rachunków nie generuje miesięcznie kosztów wyższych niż 5 zł.

Widać zatem, że nie ma już pola dla konkurencji cenowej w przypadku rachunków dla przyjętego profilu klienta. Stąd konieczność rywalizacji na innych „frontach”. Najlepsze banki są zatem w stanie płacić klientowi za wykonanie określonych czynności czy wpłynięcie pensji, zwracać część wartości transakcji dokonanych kartą, oferować darmowe bankomaty na całym świecie czy bardzo atrakcyjne lokaty albo konta oszczędnościowe w nagrodę za otwarcie rachunku. Co bardziej oryginalne, jak Alior Sync, postanowiły zaoferować nawet mobilny Internet za darmo, nieograniczony dostęp do filmów i muzyki on-line, przelewy zintegrowane z facebookiem czy wirtualny oddział, który nigdy nie zamyka swoich podwoi.

Metodologia rankingu:

Analitycy Comperia.pl przyjęli następujące założenia dotyczące posiadacza rachunku: młody, nowoczesny, z wpływami na konto w wysokości 1 tys. zł, z saldem miesięcznym na poziomie 1,5 tys. zł. Modelowy klient wykonuje 6 internetowych przelewów zewnętrznych miesięcznie, oraz dodatkowo jeden ekspresowy. 3 razy w miesiącu wypłaca środki z obcego bankomatu (po 100 zł). Kartą płaci 4 razy w miesiącu, łącznie wydając w ten sposób 300 zł. Klient otwiera konto w danym banku po raz pierwszy (a więc nie zmienia rodzaju konta w ramach tej samej instytucji).

Z oferty wszystkich banków wybrano po jednym koncie, które wydaje się najtańsze i najbardziej dopasowane do potrzeb modelowego klienta. Po przeanalizowaniu oferty przy zastosowaniu profilu klienta, postanowiono nagrodzić banki punktami:

- 5 pkt za brak opłaty za otwarcie rachunku, 0 pkt gdy taka opłata jest
- 50 pkt za brak opłaty miesięcznej za prowadzenie konta i 1 pkt mniej za każdą złotówkę kosztu posiadacza rachunku poniesionego z tytułu tej czynności w danym miesiącu
- 50 pkt za brak opłaty za zewnętrzny przelew internetowy i 1 pkt mniej za każdą złotówkę kosztu posiadacza rachunku poniesionego z tytułu tej czynności w danym miesiącu
- 50 pkt za brak opłaty za wypłatę środków z obcego bankomatu i 1 pkt mniej za każdą złotówkę kosztu posiadacza rachunku poniesionego z tytułu tej czynności w danym miesiącu
- 50 pkt za brak opłaty za wydanie karty do konta i 1 pkt mniej za każdą złotówkę kosztu posiadacza rachunku poniesionego z tytułu tej czynności w danym miesiącu
- 50 pkt za brak opłaty za brak opłaty miesięcznej za użytkowanie karty do konta i 1 pkt mniej za każdą złotówkę kosztu posiadacza rachunku poniesionego z tytułu tej czynności w danym miesiącu
- 10 pkt za najlepsze oprocentowanie rachunku i proporcjonalnie mniej za niższe odsetki
- 5 pkt za posiadanie w ofercie przelewów ekspresowych (albo szybkich - szybszych niż standardowo) oraz 5 pkt za atrakcyjność cenową (5 pkt za brak opłaty i proporcjonalnie mniej za wyższe opłaty, do 0 pkt za najwyższą opłatę na rynku)
- 10 pkt za bankowość mobilną, 0 pkt za brak
- 5 pkt za moneyback/cashback (sytuację, gdy bank zwraca część wydatków kartą lub poczynionych w Internecie), 0 pkt za jego brak
- do 10 pkt za dodatkowe usługi czy korzyści, które mogą okazać się atrakcyjne dla modelowego klienta (przyznane subiektywnie, ale w oparciu o szacunki tam, gdzie jest to możliwe)









Łącznie do zdobycia było zatem 300 pkt.