Wojewoda łódzki wydała pozwolenie na budowę komory startowej dworca Łódź Fabryczna 10 sierpnia. Od tej decyzji do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego (GINB) odwołała się firma Enkev, mająca siedzibę w pobliżu terenu budowy. W związku z tym prace budowlane nie mogły się rozpocząć i opóźniły się o kilka tygodni.

GINB wydał w poniedziałek decyzję umarzającą postępowanie odwoławcze. "W uzasadnieniu decyzji podano, że odwołujący się nie jest stroną tego postępowania administracyjnego. Decyzja GINB oznacza, że decyzja wojewody łódzkiego jest ostateczna i można natychmiast przystąpić do robót budowlanych" - poinformowała PAP Anna Parzyjagła z biura wojewody łódzkiego.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka prasowa wykonawcy Katarzyna Rumowska, prace przy wykopie pod budowę stacji rozpoczną się w czwartek i stopniowo będzie zwiększana ilość sprzętu i ludzi zaangażowanych w te prace. Pozwolenie obejmuje wykop na głębokość ośmiu metrów, a prace przy nim mają potrwać rok. Później zacznie się drążenie tunelu. Wykonawca szacuje, że z terenu budowy trzeba będzie wywieźć w sumie mniej więcej 2 mln m. sześć. ziemi.

Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi przygotował przebieg trasy podstawowej oraz tras alternatywnych wywozu ziemi z placu budowy dworca. Trasa podstawowa zaczyna się wyjazdem z placu budowy na ul. Niciarnianą, następie przebiega przez starą krańcówkę przy ul. Nowogrodzkiej i biegnie ulicami: Widzewską, Wagonową, Henrykowską i Pomorską do wyrobiska po żwirowni.

Reklama

Trasa powrotna pustych ciężarówek przebiegać ma ulicami Wagonową, Czechosłowacką do ul. Nowogrodzkiej i dalej do Niciarnianej. Ciężarówki mają kursować co 3-4 minuty między godz. 6 a 22. W godzinach szczytu planowane są wyłączenia lub ograniczenia ich ruchu, aby nie powodować utrudnień na drogach.

Nowy trzypoziomowy dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym oprócz peronów kolejowych znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla pojazdów osobowych.

Na pierwszym poziomie, osiem metrów pod ziemią, znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji i pracowników technicznych. Tutaj mieścić się będzie także dworzec autobusowy. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 metra pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Natomiast na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku - wschodnie i zachodnie.

Stacja kolejowa została zaprojektowana w taki sposób, aby umożliwić połączenie kolejowe przez planowany w przyszły tunel pod centrum miasta i obsługę pociągów praktycznie we wszystkich kierunkach.

Nowy dworzec Łódź Fabryczna na zlecenie PKP PLK, PKP S.A. i miasta buduje konsorcjum Torpol-Astaldi-PBDiM-Intercor. Ma ono nie tylko zbudować nowy budynek dworca, ale również zmodernizować tory kolejowe w kierunku Łodzi Widzew o długości ok. 2,5 km, a także wybudować tunel dla ruchu dalekobieżnego, regionalnego i aglomeracyjnego o długości ok. 1700 m.

Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, a jej koszt przekracza 1,75 mld zł.