"Projekt ma na celu zwiększenie możliwości kolejowego transportu pasażerskiego. Ma się również przyczynić do poprawy spójności terytorialnej w Polsce i dostępności poszczególnych regionów. Komisja stwierdziła, że to przedsięwzięcie zwiększy spójność w UE i przyczyni się do osiągnięcia celów w zakresie transportu, nie zakłócając nadmiernie konkurencji" - czytamy w komunikacie.

Decyzja Komisji dotyczy zgodności projektu z unijnymi zasadami pomocy państwa. Nie ma ona wpływu na prowadzoną obecnie przez Komisję ocenę projektu pod względem zgodności z przepisami dotyczącymi funduszy strukturalnych, podkreślono także.

>>> Polecamy też artykuł o tym, że Pendolino będzie w Polsce jeździć tak jak przed wojną - na zapowiedzi telefoniczne.

Władze polskie planują współfinansować zakup 20 pociągów dużej prędkości w ramach unijnego programu Funduszu Spójności - tj. Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - w formie dotacji bezpośredniej w wysokości 93 mln euro, obejmującej około 22 proc. kosztów inwestycyjnych kwalifikujących się do objęcia finansowaniem.

Reklama

"Środki z Funduszu Spójności, po zatwierdzeniu przez Komisję, będą zarządzane przez władze polskie. Dlatego też Komisja musiała sprawdzić, czy wszelkie wsparcie udzielone za pośrednictwem tego funduszu było zgodne z zasadami pomocy państwa" - zastrzeżono w komunikacie.

>>> Czy sąd arbitrażowy dla kolei przyspieszy miliardowe inwestycje PKP? Przeczytaj więcej na ten temat

Komisja stwierdziła, że pomocy udzielono zgodnie z przepisami zawartymi w unijnych wytycznych w sprawie przedsiębiorstw kolejowych, zgodnie z którymi dozwolona jest pomoc regionalna na zakup taboru pasażerskiego. Pomoc regionalna ma na celu zrównoważenie trudności, jakim muszą sprostać spółki inwestujące w regionach słabiej rozwiniętych, oraz zwiększenie spójności w UE.

"Komisja ustaliła, że intensywność pomocy była poniżej pułapu dla dużych projektów inwestycyjnych określonego w unijnych wytycznych w sprawie pomocy regionalnej. Pozytywne skutki projektu dla rozwoju regionalnego przewyższają zatem potencjalne zakłócenie konkurencji, jakie mogłaby spowodować pomoc" - czytamy dalej.

Komisja stwierdziła również, że gwarancji państwa, jaką objęto pożyczki zaciągnięte przez PKP IC w celu sfinansowania wkładu spółki w projekt, udzielono na warunkach rynkowych; nie zawiera ona zatem żadnego elementu pomocy państwa w rozumieniu przepisów UE.

Czytaj więcej na temat finansowania pociągów marki Pendolino

W 2011 r. spółka PKP Intercity zamówiła 20 nowoczesnych pociągów Pendolino osiągających maksymalną prędkość 220-250 km wraz ze specjalnym warsztatem naprawczym. Całkowite koszty inwestycji wynoszą 430 mln euro.

Zakupione pociągi będą wykorzystywane co najmniej przez 10 lat, na wcześniej ustalonych trasach łączących Warszawę z Gdańskiem, Katowicami, Krakowem i Wrocławiem (korytarz kolejowy E65). Obecnie trwa produkcja pociągów. Rozpoczęcie ich działalności komercyjnej zaplanowano na jesień 2014 r.