Taką informację podał dyrektor generalny firmy Kapsch Telematic Services Marek Cywiński w wywiadzie dla portalu BiznesAlert.pl.

Od połowy lipca działa nowy system pobierania opłat od samochodów osobowych na wybranych odcinkach autostrad A2 i A4, zarządzanych przez GDDKiA.

- Sam system nie jest zupełną nowością – rozpoczął funkcjonowanie w czerwcu 2012 r. Do lipca 2014 r. rozdystrybuowaliśmy około 8000 urządzeń. W odróżnieniu od viaBOXów dla ciężarówek urządzenia viaAUTO kupuje się na własność. Z początkiem lipca 2014 rozpoczęliśmy specjalną promocję cenową i rozszerzyliśmy sieć dystrybucji, co pozwoliło nam w ciągu 3 tygodni sprzedać prawie wszystkie z 5000 promocyjnych egzemplarzy viaAUTO. Dodatkowo od 15 lipca na placach poboru opłat, na odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA, można korzystać ze specjalnych, dedykowanych pasów ruchu i płacić za przejazd elektronicznie, nie zatrzymując się na bramkach - powiedział Cywiński w wywiadzie dla portalu.

BiznesAlert.pl zwraca uwagę, że ze stanowiska Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w jednym z czerwcowych numerów "Pulsu Biznesu" wynika, że instytucja ta przymierza się do ogłoszenia przetargu na wdrożenie nowego systemu e-poboru opłat - dla samochodów osobowych.

Według dyrektora Kapsch, dublowanie funkcjonowania istniejącego systemu może oznaczać tylko jedno - dodatkowe koszty.

Reklama

- Należy pamiętać, że my infrastrukturę już mamy i jesteśmy w stanie w półtora roku tak ją uzupełnić, by objęła odcinki nowych autostrad dopiero przystosowywanych do poboru opłat. Co do umowy, to nasz kontrakt obowiązuje do 2018 roku i dotyczy pojazdów ciężarowych, a także manualnego i elektronicznego poboru opłat dla pojazdów lekkich. Jesteśmy zatem bardzo zdziwieni takim pomysłem - wskazał Cywiński.

Według niego, takie rozwiązanie jest po prostu nielogiczne, "a także sprzeczne z interesem Skarbu Państwa, który jest właścicielem systemu viaTOLL".

Dyrektor generalny widzi duże możliwości rozwoju w Polsce inteligentnych systemów transportowych (ITS), zwłaszcza w największych aglomeracjach.

-Inteligentne Systemy Transportowe to jedna z gałęzi biznesowych, które rozwijamy w naszej firmie od dłuższego czasu. Możemy pochwalić się już wieloma wdrożeniami na całym świecie. Te technologie to obecnie właściwie jedyna możliwość dla dużych i mniejszych aglomeracji na rozwiązanie problemów transportowych, zwiększanie bezpieczeństwa, ochronę środowiska oraz uczynienie z infrastruktury drogowej źródła dodatkowych przychodów. W najbliższych latach spodziewamy się gwałtownego rozwoju rynku ITS w Polsce, czego przykładem są już rozstrzygnięte i ogłaszane przetargi oraz decyzja o budowie Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem. Zatem widzę dobre perspektywy dla rozwoju tych technologii w Polsce, szczególnie, że na ich finansowanie przewidziane są zarówno środki krajowe jak i unijne - argumentował Cywiński.

Kapsch Telematic Services, który w Polsce jest operatorem systemu elektronicznego poboru opłat viaTOLL, specjalizuje się w zapewnianiu technologii, rozwiązań i usług na potrzeby rynku ITS od produktów jednostkowych do złożonych systemów ogólnokrajowych.

>>> Czytaj też: GDDKiA uczy się na błędach. Chińczycy nie dopuszczeni do przetargu