Spójrzmy prawdzie w oczy – praca rekrutera nie jest prosta, łatwa i przyjemna. Od tego, czy wskazany kandydat okaże się strzałem w dziesiątkę czy też przyniesie więcej strat niż korzyści zależą losy firmy. Co robić aby rekrutacja zakończyła się sukcesem? Przede wszystkim unikać błędów.

ikona lupy />
Obawy, że „pracownik o zbyt wysokich kwalifikacjach” i tak nie zabawi w firmie zbyt długo, bo po prostu będzie się nudzić, lub że naprawdę dobry pracownik będzie zbyt drogi są nie tylko błędne, ale przede wszystkim krótkowzroczne. – Firmy często zbyt łatwo odrzucają bardzo dobre kandydatury. Nie biorą pod uwagę faktu, że uzdolnieni kandydaci mogą zapewnić firmie nowe obszary działalności oraz przyczynić się do szybszego wzrostu – komentuje specjalista GoWork.pl. / ShutterStock
ikona lupy />
Rekrutacja jest niezwykle istotna dla rozwoju firmy, dlatego naboru pracowników nie należy prowadzić ad hoc. Ważne aby działania były zaplanowane – musimy wiedzieć kogo chcemy zatrudnić i jakie cele miałby realizować. Jeżeli zatrudniamy osobę na stanowisko kierownicze, to ten ktoś musi być odpowiedzialny za swoich podwładnych i ich działania. Nie należy dopuszczać do rozmywania odpowiedzialności, bo prowadzi to do wielu nieprawidłowości. Należy też pamiętać, że rekrutacja powinna być skierowana na długoterminowe korzyści dla organizacji. – Zatrudnianie przypadkowych osób i kolejnych managerów, którzy w firmie realizują jedynie krótko terminowe projekty z pewnością przeczy tej idei, choćby dlatego, że uniemożliwia zbadanie problemów które mogą wytworzyć się w perspektywie długo okresowej – wyjaśnia Michał Środa. / ShutterStock
ikona lupy />
Jakość i cena zawsze idą w parze. Ciężko przyciągnąć wartościowych pracowników, nie oferując godnego wynagrodzenia. Kiepski pakiet wynagrodzeń zwykle przyczynia się więc do wysokiej rotacji. Niesatysfakcjonująca pensja sprawia, że pracownicy zaczynają rozglądać się za zmianą pracy i najczęściej odchodzą przy pierwszej lepszej okazji. Firmy powinny regularnie sprawdzać dane dotyczące wysokości płac przed podjęciem decyzji o tym, jakie warunki płacowe zaproponować nowym pracownikom. / ShutterStock
ikona lupy />
Konsensus nie zawsze jest najlepszym wyjściem, zwłaszcza jeżeli chodzi o rekrutację. To prawda, że dokonując wyboru dobrze jest uwzględnić to czy nowa osoba będzie pasować do reszty zespołu, odnajdzie się w środowisku firmy. Urządzanie plebiscytu jest jednak bardzo złym pomysłem. – Angażowanie innych w wybór kandydata może przyczynić się do tego, że wybrany zostanie ten najbardziej popularny, a nie ten o najwyższych kwalifikacjach, najwięcej wnoszący do firmy – potwierdza przedstawiciel GoWork.pl. Efektywna rekrutacja polega na tym, by przyłączyć do grupy najlepszego kandydata, a nie najlepiej wyglądającego czy najmilszego, dlatego decyzja powinna być podejmowana w sposób profesjonalny. / ShutterStock
ikona lupy />
Błędem jest zarówno zbytnie kierowanie się postawą kandydata podczas rozmowy kwalifikacyjnej, jak i ignorowanie pierwszego wrażenia. Dobry rekruter nie powinien ulegać subiektywnym odczuciom, a starać się zrozumieć naturę i osobowość kandydata. To jak dana osoba zachowywała się podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie zawsze przekłada się na to jakim będzie pracownikiem, jak radzi sobie z relacjami w większej grupie współpracowników. Jak już mówiliśmy – rekrutacja to nie konkurs popularności. / ShutterStock
ikona lupy />
Nie ma oczywiście nic złego w zatrudnianiu osób, które „pasują” do tych, które już pracują w firmie, należy jednak pamiętać, że co za dużo to niezdrowo. Różnicowanie zespołu poprzez zestawianie ze sobą różnych osobowości, sposobów myślenia, doświadczeń przyczyni się do zwiększenia kreatywności i wzmocnienia całej firmy. / ShutterStock
ikona lupy />
Często problemem jest nieznajomość rynku. Chcąc wybrać najlepszego kandydata, trzeba przede wszystkim wiedzieć, gdzie go szukać. Chodzi głównie o specjalistyczne stanowiska, ale nie tylko. Zwykle rekruterzy ograniczają się do publikacji ogłoszeń na najpopularniejszych portalach, tymczasem wielu kandydatów nie poszukuje pracy w sposób aktywny i trzeba do nich dotrzeć w inny sposób. Źle zaplanowana strategia rekrutacji wpływa na znaczne wydłużenie czasu poszukiwań, które trwać mogą pół roku i dłużej. To oczywiście wzrost kosztów i spadek efektywności firmy, która traci na braku odpowiedniego pracownika. / ShutterStock