Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień poinformował o rezultatach kilkutygodniowych rozmów z udziałem przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych, które są zarządcą infrastruktury kolejowej oraz przewoźników – PKP Intercity, Przewozów Regionalnych i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (ŁKA), dotyczących modelu ruchu pociągów na nowym dworcu oraz w mającym powstać w dalszej perspektywie tunelu średnicowym, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską.

"Na dworzec Łódź Fabryczna będzie wjeżdżało i wyjeżdżało więcej pociągów niż przed rozpoczęciem modernizacji. Od 11 grudnia wraz z nowym rozkładem zyskamy nowe kierunki proponowane przez przewoźników, m.in. Kraków, Gdynia, Szczecin. Łódź będzie lepiej skomunikowana z innymi miastami w Polsce" - podkreślił Stępień.

W 2008 r. - przed zamknięciem dawnego dworca – z Łodzi Fabrycznej do Warszawy odjeżdżało średnio 38 pociągów dziennie; po otwarciu nowego obiektu trzech przewoźników ma zapewnić 45 połączeń.

Według wiceprezesa zarządu PKP PLK Andrzeja Pawłowskiego, wspólnie z przewoźnikami ustalone zostały zasady wjazdu na stację Łódź Fabryczna.

Reklama

"Nie będzie ograniczeń jeśli chodzi o pociągi zespolone czy też pociągi z wagonami tradycyjnymi. Ustaliliśmy zasady gwarantujące bezpieczne prowadzenie ruchu w tunelu średnicowym oraz na stacji. W rozkładzie znajdzie się 109 pociągów w ciągu doby; 46 obsługiwanych przez Przewozy Regionalne, 35 Intercity i 28 ŁKA. Prace nad konstrukcją rozkładów jazdy wciąż trwają, po to by w grudniu pociągi mogły wjechać do Łodzi Fabrycznej" - wyjaśnił.

Pawłowski dodał, że czasowo Łódź Fabryczna będzie dworcem czołowym. Wjadą na niego wszystkie typy pociągów PKP Intercity, kursujące obecnie między Łodzią a Warszawą. Jak zapewnił, nowy dworzec obsłuży każdy rodzaj pociągów prowadzonych trakcją elektryczną i w dużo większej liczbie niż stary obiekt.

Wiceprezes PKP PLK zapewnił, że prace przy nowym dworcu powinny zakończyć się pod koniec sierpnia. We wrześniu rozpocznie się proces odbioru obiektu i sukcesywne wprowadzanie pociągów testowych. Regularne połączenia ruszą 11 grudnia.

Nowy trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna, którego budowa rozpoczęła się cztery lata temu, ma być kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

>>> Polecamy: To będzie jeden z największych dworców kolejowych w Europie. Zobacz zdjęcia Łodzi Fabrycznej

Otwarcie dworca miało się pierwotnie odbyć w lutym 2015. Przekładano je już dwukrotnie, m.in. po tym jak w trakcie budowy tunelu natrafiono na podziemną "soczewkę wodną". Koszt inwestycji ma wynieść 1,75 mld zł brutto.

Łódź Fabryczna będzie najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Na pierwszym poziomie – 8 metrów pod ziemią - znajdzie się dworzec kolejowy z poczekalnią i kasami. Poziom drugi – 16,5 m pod ziemią – to stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Inwestycja wymagała położenia ponad 12 km torów – na samym dworcu i w prowadzącym do niego tunelu.

Jak zapewniają inwestorzy – PKP PLK, Miasto Łódź i PKP S.A., obecny stan zaawansowania inwestycji wynosi 96 proc. Prowadzone są rozmowy z najemcami, dla których przygotowano 1,6 tys. m kw. powierzchni komercyjnej.

Kolejną inwestycją PKP PLK ma być tunel średnicowy łączący Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską – inwestycja wpisana została do Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych Programu Infrastruktura i Środowisko jako projekt o strategicznym znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego kraju z szacowaną kwotą dofinansowania 1,76 miliarda zł.