Wprowadzenie 7-proc. podatku od skonsolidowanych przychodów największych firm technologicznych działających w Polsce może zaradzić unikaniu przez nie dzielenia się swoimi zyskami tam, gdzie je generują. Takie rozwiązanie proponują autorzy opublikowanego dziś przez Fundację Instrat raportu „Cyfrowy monopol” o nadużyciach, jakich dopuszczają się bigtechy.
Analiza wskazuje, że choć Google i Facebook kontrolują ponad połowę polskiego rynku reklamy cyfrowej, z tytułu CIT płacą „niewspółmierne pieniądze”. Za 2018 r. Google wykazał w Polsce 382 mln zł przychodów, a Facebook 52 mln zł. Tymczasem w 2020 nasz rynek reklamy online był według badania AdEx warty 4,5 mld zł.
Ministerstwo Finansów opracowało wprawdzie projekt ustawy w tej dziedzinie – tzw. daninę od reklam – ale autorzy raportu stwierdzają, że „ze względu na błędy w jego konstrukcji” podatek ten wzmocniłby jeszcze pozycję cyfrowych gigantów „względem mediów tradycyjnych”.
Reklama