„Wienerberger jest spółką notowaną na wiedeńskiej giełdzie. To producent materiałów budowlanych, takich jak cegły ścienne i elewacyjne, dachówki, nawierzchnie betonowe i ceramiczne oraz systemy rurowe. Francuska firma Terreal Holding zajmuje się przede wszystkim produkcją pokryć dachowych. Koncentracja ma polegać na nabyciu przez Wienerberger 100 proc. akcji Terreal Holding. Z transakcji będą jednak wyłączone niektóre podmioty zależne przejmowanej spółki, w tym Creaton Polska” – poinformował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów we wtorkowym komunikacie.

Według urzędu, przeprowadzone postępowanie wykazało, że koncentracja może doprowadzić do naruszenia konkurencji na rynku sprzedaży dachówek ceramicznych i cementowych w Polsce. Wienerberger jest właścicielem marki Koramic, natomiast przejmowana spółka posiada prawa do marki Creaton. Ich łączny udział w tym rynku przekracza 40 proc.

„Koncentracja w pierwotnym kształcie mogła doprowadzić do sytuacji, w której spółka Wienerberger byłaby wkrótce właścicielem dwóch dużych marek dachówek i tym samym osiągnęłaby pozycję dominującą na polskim rynku. Dlatego zdecydowałem o wydaniu decyzji warunkowej, dzięki której zostanie zachowana równa rywalizacja przedsiębiorców, a firmy i fachowcy kupujący dachówki nie zostaną pozbawieni swobodnego wyboru produktów” – wskazał prezes UOKiK Tomasz Chróstny, cytowany w komunikacie.

Urząd wskazał, że ze względu na fakt, iż obecnie Creaton Polska korzysta z licencji na markę Creaton, nałożony warunek ma na celu zobowiązanie Wienerberger lub jej podmiotu zależnego do kontynuowania na rzecz Creaton Polska licencjonowania znaku towarowego Creaton. Licencja będzie bezpłatna i obejmie wszystkie dozwolone sposoby korzystania, m.in. produkcję, dystrybucję i reklamę dachówek ceramicznych i cementowych, podkładów i akcesoriów dachowych oraz produktów fotowoltaicznych.

Reklama

„Creaton Polska będzie jedynym podmiotem uprawnionym do korzystania z marki Creaton na terenie Polski. Licencja zostanie udzielona na określony okres uzależniony od tego, czy Creaton Polska zostanie nabyty przez podmiot, który ma doświadczenie oraz zasoby gospodarcze i finansowe gwarantujące kontynuowanie przez Creaton Polska działalności w zakresie produkcji i sprzedaży dachówek i będzie w stanie przeprowadzić rebranding marki Creaton, czy też nie - w tym drugim przypadku decyzja przewiduje możliwość przedłużenia licencji. Po upływie wskazanych terminów Creaton Polska otrzyma jeszcze na pół roku niewyłączną licencję na sprzedaż wytworzonych wcześniej produktów” – stwierdził UOKiK.

Dodał, że spółka Wienerberger będzie musiała składać prezesowi UOKiK raporty i informacje na temat wykonywania nałożonego warunku.

Transakcja podlega zgłoszeniu do urzędu antymonopolowego, jeżeli biorą w niej udział przedsiębiorcy, których łączny obrót w roku poprzedzającym przekroczył 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro w Polsce - przypomniał UOKiK.

Autor: Marek Siudaj