Dzięki wieloletniej współpracy IKEA z FM Logistic, lokalizacji nowego magazynu, nowoczesnej infrastrukturze oraz zastosowanej automatyzacji, klienci zyskują teraz dodatkowe 2,5 godziny na złożenie zamówienia z dostawą kolejnego dnia. W przypadku zamówień weekendowych, przesyłki kurierskie zostaną dostarczone do klientów już w poniedziałek, a nie tak jak dotychczas we wtorek.

Nowy magazyn FM Logistic, który przeznaczył powierzchnię 16 tys. m kw. dla IKEA, służyć będzie do obsługi ok. 7 tys. rodzajów artykułów, wśród których znajdują się m.in.: małe meble i artykuły wyposażenia domu, takie jak wybrane materace, dywany, poduszki, szklanki czy świece. Obecnie magazyn pozwala na obsługę ponad 1 mln zamówień w pierwszym roku jego działalności. Przestrzeń przeznaczona dla IKEA zabezpiecza jednak perspektywę wzrostu liczby paczek i rozwoju kanału e-commerce na najbliższych kilka lat. Z kolei zlokalizowanie obiektu w centralnej Polsce pozwoli zmniejszyć średnią liczbę kilometrów pokonywanych przez paczki i wpłynie na redukcję emisji CO2. Zastosowane w nim zautomatyzowane rozwiązania logistyczne, takie jak Packsize i sprzęt przycinający wysokość kartonów do wielkości produktów, zapewnią też mniejsze zużycie papieru, a tym samym zmniejszą negatywny wpływ na środowisko.

ikona lupy />
Materiały prasowe
Reklama

Rozwój omnikanałowości – czyli nie tylko model cash and carry

Nowy projekt IKEA i FM Logistic jest odpowiedzią na dynamicznie zmieniający się rynek i preferencje zakupowe klientów. Według raportu firmy badawczej Gemius E-Commerce w Polsce, w 2022 roku aż 77% internautów deklarowało dokonywanie zakupów online[1]. Według firmy Strategy & Polska (Grupa PWC) wartość polskiego rynku e-commerce między 2018 a 2022 rokiem wzrosła o 127%, z 48 mld zł do 109 mld zł. Do 2027 roku, zgodnie z prognozą przedstawioną w raporcie, wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie do 187 mld zł.

„W IKEA sprawiamy, że świat wyposażenia domu staje się przystępny cenowo, zrównoważony i wygodniejszy dla wszystkich. Kupowanie i składanie mebli zawsze było naturalne dla klientów IKEA, ale teraz oczekują oni różnych opcji. Podejście omnikanałowe do sprzedaży zapewnia, że nasi klienci otrzymują wysokiej jakości artykuły wyposażenia domów – kiedykolwiek, jakkolwiek i gdziekolwiek chcą” – mówi Sebastian Kaczmarski, Kierownik ds. Centralnych Operacji Logistycznych, IKEA Distribution Services S.A. i dodaje: „Ta inwestycja to również kolejny rozdział w ponad 20-letniej współpracy IKEA z FM Logistic w Polsce”.

ikona lupy />
Materiały prasowe

Roboty Locus Robotics po raz pierwszy w Polsce

To właśnie w magazynie FM Logistic, po raz pierwszy w Polsce, do realizacji zamówień zastosowano 46 robotów asystujących amerykańskiej firmy Locus Robotics, czyli jedyne rozwiązanie na rynku w pełni współpracujące z ludźmi. Jest to też pierwsze na świecie wdrożenie robotów drugiej generacji. Ich udźwig został zwiększony dwukrotnie, do 36 kg. Maszyny umożliwiają przygotowanie do 4 zamówień w tym samym czasie, jednocześnie asystując pracownikom magazynu przy ich kompletacji. Podjeżdżają do odpowiedniego regału i wyświetlają na ekranie jaki artykuł i ile sztuk należy pobrać. Następnie, dzięki czujnikom laserowym, wyznaczają najkrótszą trasę pomiędzy regałami i przemieszczają się do kolejnych pracowników. W dalszym kroku zamówienia trafiają na linię automatyczną, gdzie są sortowane dla pakowane wg różnych technologii: od pakowania w koperty poprzez pakowanie w kartony z redukcją wysokości lub kartony przycinane na wymiar oraz finalnie są przydzielane do osobnych załadunków dla odpowiednich firm kurierskich.

„W FM Logistic wyznajemy zasadę automatyzowania procesów logistycznych tylko dla wymiernych efektów. W tym projekcie chcąc spełnić zarówno wysokie oczekiwania jakościowe naszego klienta – firmy IKEA jak i konsumentów końcowych, a także ułatwić pracę naszym zespołom magazynowym, zastosowanie automatyzacji na dużą skalę było najlepszym rozwiązaniem” – mówi Guilhem Vicaire, Central Europe Business Solutions Director, FM Logistic i dalej wyjaśnia: „Ze względu na dużą różnorodność produktów, a także ich gabarytów wykorzystaliśmy kilka różnych technologii. Obecnie ok. 50% zamówień pakowanych jest w pełni automatycznie. Druga połowa zamówień jest pakowana manualnie, gdzie ok. 8% produktów stanowią tzw. produkty wrażliwe, jak szkło, a 10% to produkty gabarytowe, które ze względu na rozmiary nie mogą być też kompletowane przez roboty. Szacujemy, że dzięki zastosowanym rozwiązaniom osiągnęliśmy wydajność na poziomie 225% przy kompletacji zamówień oraz na poziomie 175% przy pakowaniu. Jest to realne wsparcie realizacji i rozwoju strategii omnikanałowej naszego klienta”.

ikona lupy />
Materiały prasowe

Środowisko sprzedaży omnikanałowej

Omnikanałowość w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów, co jest odpowiedzią na ich wzrastające oczekiwania oraz potrzeby. Klienci mogą dziś spotkać się z IKEA w sklepach, studiach planowania albo przy okazji odbioru produktów w punktach odbioru, Skrytkach IKEA lub Paczkomatach – w sumie w ponad 23 tysiącach punktów zlokalizowanych w całej Polsce. Wszystko po to, aby zagwarantować klientom bezproblemowe zakupy bez względu na to, jaki kanał sprzedaży wybiorą.

Zakupy online są coraz częściej wybieraną formą spotkań klientów z IKEA. Aplikacja Mobilna IKEA to „najmniejszy sklep na świecie”, którą pobrało w ubiegłym roku finansowym 1,7 mln użytkowników. Polska jest jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce IKEA na świecie. Udział sprzedaży z tego kanału wyniósł w roku finansowym 2022 aż 29% (globalnie to 25%).

Priorytetem IKEA jest też utrzymanie jak największej przystępności cenowej produktów dla wielu ludzi. Oznacza to, że dla Klubowiczów IKEA Family odbiór zamówień w Paczkomacie InPost zaczyna się już od 1 zł, zaś dostawa kurierem do domu lub odbiór w Punkcie Odbioru GLS to koszt od 5 zł.

Nowa inwestycja w Wiskitkach jest też zgodna z realizacją strategii zrównoważonego rozwoju IKEA z 2012 roku – People & Planet Positive. Zgodnie z nią, IKEA dąży do tego, by do 2030 roku stać się biznesem cyrkularnym i pozytywnym dla klimatu, przy jednoczesnym rozwoju działalności, poprzez zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w ilości większej niż emituje łańcuch wartości IKEA[2]. Firma skupia się na wsłuchiwaniu się i odpowiadaniu na rzeczywiste potrzeby ludzi, inspiruje ich do stosowania rozwiązań dopasowanych do każdej sytuacji i portfela oraz oferuje im produkty, które pomagają żyć w bardziej zrównoważony sposób. Według najnowszego raportu IKEA Life at home aż 57% Polaków uważa, że ich dom odzwierciedla to, kim są, zaś 62% z nich uważa, że w domu może być sobą.

-------------

O IKEA:

Nazwa marki IKEA to akronim – skrót utworzony kolejno z pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela firmy oraz nazw farmy i parafii, skąd pochodzi (Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd).

Wizją IKEA jest tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi. Oferujemy funkcjonalne i dobrze zaprojektowane artykuły wyposażenia domu, które łączą jakość i przystępną cenę. Działamy w zgodzie ze zrównoważonym rozwojem, realizując strategię People & Planet Positive.

Grupa Ingka* w Polsce posiada obecnie 11 sklepów IKEA, 93 Punkty Odbioru Zamówień IKEA (łącznie z Punktami Mobilnymi), 8 Studiów Planowania IKEA i Punkt Planowania IKEA, które zarządzane są przez IKEA Retail. Jest również właścicielem pięciu centrów handlowych zarządzanych przez Ingka Centres Polska oraz zlokalizowanego w Jarostach k. Piotrkowa Trybunalskiego Centrum Dystrybucji zaopatrującego 35 sklepów IKEA w Europie Środkowej i Wschodniej. Do Grupy Ingka należy również sześć farm wiatrowych w Polsce, które wytwarzają więcej energii odnawialnej, niż roczne zużycie energii związane z działalnością IKEA na polskim rynku.

*Grupa Ingka, dawniej znana jako Grupa IKEA, jest największym franczyzobiorcą IKEA. Na całym świecie zarządza blisko 400 sklepami w 32 krajach. Nazwa Ingka powstała od nazwiska założyciela IKEA – Ingvara Kamprada.

W przypadku dodatkowych pytań informacji udziela:

Biuro Prasowe IKEA Retail Polska: prpl@IKEA.com.

-------------

O FM Logistic:

FM Logistic Central Europe jest częścią Grupy FM, globalnego lidera rozwiązań logistycznych powstałego we Francji, obecnego dzisiaj na 3 kontynentach, w 14 krajach na świecie. W regionie Europy Centralnej firma działa w 4 krajach: w Polsce, Czechach, na Słowacji i na Węgrzech.

FM Logistic CE posiada 17 platform logistycznych, 30 magazynów przeładunkowych i zatrudnia ponad 5 000 pracowników. Dysponuje łącznie ponad 750 000 mkw. powierzchni magazynowej tworząc ponad 1 000 000 miejsc paletowych, a także zarządza flotą ok. 2 500 pojazdów.

Jako czołowy operator logistyczny w regionie, firma oferuje swoim klientom usługi związane z magazynowaniem, składowaniem, co-manufacturingiem, co-packingiem oraz transportem i dystrybucją towarów. W ostatnich latach uwaga organizacji jest skoncentrowana na kompleksowych rozwiązaniach dla łańcucha dostaw wspierających klientów we wdrażaniu ich strategii omnichannel.

Wiecej informacji: fmlogistic.pl



[1] https://www.gemius.pl/wydawcy-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html

[2] Sustainability Report FY21 and Climate Report - https://about.ikea.com/en/newsroom/2022/01/17/sustainability-report-fy21-and-climate-report