Grupa „od 30 marca nie montuje już modelu T03 firmy Leapmotor w zakładzie w Tychach” – podał koncern w oświadczeniu cytowanym przez agencję Reuters.
Stellantis podał też, że firma pozostaje w pełni zaangażowana we wprowadzanie pojazdów Leapmotor na europejski rynek, jednak w obecnie rozważa różne opcje produkcji. Niestety, bliższych szczegółów dotyczących dalszych losów produkcji T03 nie podano, w tym, czy montaż może zostać przeniesiony do innej europejskiej fabryki.
Reuters przypomina, że o wstrzymaniu produkcji jako pierwszy poinformował już w poniedziałek (czyli jeszcze przez oficjalnym komunikatem koncernu) francuski dziennik Les Echos.
Przyczyny przerwania montażu
Jak zauważa agencja, koncern Stellantis nie podał, co było bezpośrednia przyczyną decyzji o przerwaniu montażu T03 w Tychach. Jednak decyzja ta wpisuje się w szerszy kontekst napięć handlowych pomiędzy Chinami z Zachodem.
Decyzja o wstrzymaniu produkcji zapadła po tym, jak chiński rząd nakazał branży motoryzacyjnej wstrzymanie dużych inwestycji w krajach europejskich, które poparły dodatkowe cła Unii Europejskiej na chińskie pojazdy elektryczne, jak podały źródła Reuters w listopadzie. Polska znalazła się na chińskiej czarnej liście państw UE, które poparły unijne cła.
Według informacji Reutersa Stellantis i Leapmotor nie planują na razie wznowienia produkcji T03 w Europie.
Hiszpania faworytem Chińczyków
W zeszłym roku partnerzy zrezygnowali z planów produkcji w Polsce drugiego modelu Leapmotor – elektrycznego crossovera B10. Tymczasem Hiszpania, która wstrzymała się od głosu w sprawie ceł Wspólnoty na chińskie samochody elektryczne, obecnie jest faworyzowana w zakresie produkcji modelu Leapmotor B10 EV.