Jakie były największe wiosenne wyzwania finansowe dla Polaków, święta, naprawa auta, remont mieszkania?
Dla 29 proc. badanych wśród największych wiosennych wyzwań finansowych było zorganizowanie Wielkanocy, dla 21 proc. zakup nowego bądź naprawa już posiadanego auta, a dla 19 proc. wyposażenie domu lub mieszkania w np. meble i sprzęt RTV i AGD. Na uporządkowanie i urządzenie ogrodu, tarasu lub działki wskazało 17 proc. ankietowanych - wynika z badania.
Wesele, komunia czy chrzest? Rzadziej podawanymi wydatkami
Rzadziej podawanymi wyzwaniami finansowymi były wydatki związane z organizacją lub udziałem w wydarzeniach takich jak wesela, komunie czy chrzciny - taką odpowiedź wybrało 15 proc. respondentów. Zaoszczędzenie środków na zaplanowane długie weekendy są wyzwaniem dla 13 proc. badanych, a 8 proc. wskazało na koszty związane z wyjazdami dzieci na obozy letnie i zielone szkoły.
Z czego Polacy pokrywają wiosenne wydatki?
W raporcie opisującym badanie poinformowano również, że 56 proc. ankietowanych planuje pokryć koszty swoich wiosennych wyzwań z bieżących dochodów, a 47 proc. wykorzystać w tym celu oszczędności. Opłacenie ich pieniędzmi z dodatkowej pracy lub premii planuje prawie 1/5 pytanych, a po 9 proc. chce skorzystać z karty kredytowej lub odroczonych płatności, , 7 proc. z kredytu gotówkowego, a 6 proc. rozważa kredyt ratalny. Mniejszy odsetek Polaków, bo 5 proc. zamierza szukać zewnętrznych źródeł finansowania wśród rodziny i przyjaciół, 3 proc. wskazuje na pożyczkę z zakładu pracy, a 2 proc. ofertę firm pożyczkowych.
Kredyt gotówkowy na remont mieszkania, wakacje czy wyposażenie domu?
Przekazano również, że respondenci zapytani, w jakim wiosennym wyzwaniu mógłby im pomóc kredyt gotówkowy najczęściej wskazywali na remont - taką opcję zaznaczyło 38 proc. pytanych. Po 23 proc. osób zaciągnęłaby kredyt na wyposażenie domu i mieszkania oraz na wakacje. Urządzenie ogrodu, tarasu lub działki z kredytu sfinansowałoby z kolei 12 proc. ankietowanych, a co piąty Polak pożyczyłby pieniądze na zakup lub naprawę samochodu.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 20-27 stycznia 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa 1000 dorosłych Polaków korzystających z Internetu.