7 błędów początkujących coachów – jak ich uniknąć?
Menedżer, który potrafi być jednocześnie coachem, posiada narzędzia do wydobywania z zespołu tego, co najlepsze. Nie jest to jednak łatwe. Jakie są podstawowe błędy trenerów i jak ich unikać? - radzi Włodzimierz Rosiński z firmy NetAkademia.pl.
.
1 2. Przyjmowanie założeń. Często w obliczu braku wystarczających informacji, początkujący trener skłonny jest korzystać z własnych założeń, czy też przekonań, które nie muszą być zgodne z tym, czego tak naprawdę oczekuje klient. W tej sytuacji należy zwrócić szczególną uwagę na autentyczne potrzeby drugiej osoby i oprzeć się pokusie własnych dopowiedzeń.
ShutterStock
2 3. Brak precyzji. Problem ten dotyczy szczególnie tych trenerów, którzy nie opanowali odpowiedniej umiejętności zadawania pytań, które pozwalają samemu klientowi określić sedno sprawy. Pytania powinny być krótkie i zrozumiałe, aby zmuszały klienta do udzielania możliwie precyzyjnej odpowiedzi.
ShutterStock
3 4. Ocenianie. Dobry trener unika oceniania, wartościowania i wyrażania subiektywnych opinii. Wejście coacha w życie klienta to sprawa bardzo delikatna i ważna, stąd też aby wytworzyć i utrzymać atmosferę zaufania, relacja powinna być oparta o przekazywanie informacji opisowych, a nie o oceny.
ShutterStock
4 5. Generalizacja. Choć łatwo się je wypowiada, to niewiele wnoszą – ogólniki. Stwierdzenia typu „Warto jeszcze nad tym popracować” nie pomogą w żaden sposób klientowi. Gdy padnie tego typu ogólnik, dobry coach powinien natychmiast zadać pytania o konkretne działania, plany, daty, terminy. Można się tu zastosować do słynnego brytyjskiego powiedzenia, że jeśli cel jest niemierzalny, nie można go osiągnąć.
ShutterStock
5 6. Zbyt rzadkie podsumowania. Podsumowanie spełnia trzy funkcje – pokazują klientowi, że trener go słucha, pozwalają upewnić się trenerowi, że ten dobrze zrozumiał klienta, a także pozwalają usystematyzować rozmowę. Bez podsumować w relację – szczególnie w pierwszych jej etapach – wkrada się chaos.
ShutterStock
6 7. Brak starań o samorozwój. Jak w wielu przypadkach, taki i w przypadku pracy trenera, najważniejsza jest praktyka. Ważne jest także ciągłe doskonalenie się i korzystanie z superwizji. Bez tych elementów nie jest możliwy rozwój trenera, który ma istotny wpływ na jakość jego pracy z klientami.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję