Jak rozpoznać wyjątkowego pracownika
Dobrzy pracownicy posiadają szereg pożądanych cech, są m.in. wiarygodni, aktywni, chętni do współpracy i nauki, etc. Niektórzy z nich wchodzą jednak o poziom wyżej. Jeff Haden z serwisu inc.com podaje 8 cech, dzięki którym można rozpoznać niezwykłych pracowników.
.
1 2. Najlepsi pracownicy są nieco inni niż tzw. „normalni” pracownicy, tzn. zachowują się ekscentrycznie, dziwacznie, niekiedy lekceważąco, chełpią się swoją wyjątkowością, słowem – są zakręceni w pozytywny sposób. Tego rodzaju odstępstwo od powszechnego sposobu zachowania idzie w parze z odwagą przekraczania pewnych granic i utartych schematów, a to z kolei jest bezcenne jeśli idzie o nowe pomysły i innowacyjne rozwiązania.
ShutterStock
2 3. Ekscentryczność wyjątkowo dobrego pracownika ma jednak swoje granice. Gdy sytuacja staje się napięta i wymaga szybkich działań, wyjątkowy pracownik potrafi schować do kieszeni swoją indywidualność i dostosować się do grupy.
ShutterStock
3 4. Nic tak nie podnosi motywacji jak publiczna pochwała, dlatego niezwykli pracownicy potrafią rozpoznać wkład innych współpracowników i chwalą ich na forum publicznym.
ShutterStock
4 5. Nic tak z kolei nie obniża motywacji jak publiczna krytyka. Wyjątkowy pracownik potrafi to wyczuć i jeśli ma coś do zarzucenia swoim kompanom z pracy, to krytyki udziela bezpośrednio osobie, której to dotyczy, dając przy tym konstruktywny feedback.
ShutterStock
5 6. Niektórzy pracownicy zwlekają z zabieraniem głosu podczas firmowych spotkań, niekiedy nawet obawiają się zadać pewnych pytań w cztery oczy. Wyjątkowy pracownik potrafi rozpoznać te niewygodne czy też budzące zakłopotanie kwestie i sam zdecyduje się zadać pytanie, aby inni mogli skorzystać na bezpośredniej odpowiedzi np. ze strony szefa.
ShutterStock
6 7. Edukacja, inteligencja, talent są istotne z punktu widzenia pracodawcy, ale kluczowy często okazuje się zapał do pracy. To coś więcej niż chęć do wykonywania swojej pracy dobrze. Zapał wyjątkowego pracownika może się czasem objawiać w formie ostrej, ale i konstruktywnej dyskusji oraz w gotowości obrony dobrych pomysłów.
ShutterStock
7 8. Niezwykłemu pracownikowi będzie wciąż mało – oczywiście w tym pozytywnym sensie. Zawsze znajdą się dla niego rzeczy, które wymagają ulepszenia lub procesy, które mogłyby przebiegać sprawniej. Takiej krytyki nie powinno się odbierać negatywnie, a opinie tego typu warto traktować jako znakomite źródło informacji na temat własnej firmy.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję