Łódzki kosmodrom - tak powstaje dworzec Łódź Fabryczna (ZDJĘCIA)
Łódzki kosmodrom – takie miano zyskał już projekt nowej stacji PKP Łódź Fabryczna. Trzypoziomowy podziemny dworzec będzie kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi.
.
1
200 TYS. PASAŻERÓW DZIENNIE 16 M POD ZIEMIĄ
Stacja kolejowa zostanie ulokowana aż 17 metra pod ziemią, na poziomie drugim. Z czterema peronami i ośmioma torami będzie w stanie odprawić nawet do 200 tys. pasażerów dziennie. Na położonym na pierwszym poziomie dworcu, 8 metrów pod ziemią, znajdzie się poczekalnia, kasy, obiekty komercyjne, a także pomieszczenia dla pracowników. Pasażerowie będą mogli przesiąść się do autobusów, znajdzie się tu także parking dla samochodów i rowerów.
Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku – wschodnie i zachodnie, a także poboczne. Tutaj będzie też można spacerować po pasażu, charakterystycznym ze względu na odtworzone ściany starego dworca Łódź Fabryczna. Na slajdzie: Projekt dworca Łódź Fabryczna // źródło: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
2
DWORZEC POŁĄCZY KOMUNIKACJĘ
Cały projekt inwestycyjny powierzono konsorcjum firm Torpom, Astaldi, PBDiM oraz Intercor.
Ich zadaniem będzie budowa dworca, modernizacja ok. 2,5 km torów kolejowych w kierunku Łodzi Widzew i wybudowanie tunelu o długości ok. 1700 m.
Inwestycja stanie się częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, który w centrum miasta połączy kolej, autobusy dalekobieżne, komunikację miejską oraz prywatne samochody.
Ważną częścią tego systemu będą nowe ulice Nowotargowa i Nowowęglowa. Obecna ulica Węglowa zostanie rozebrana. Przebudowana zostanie linia tramwajowa od ul. Narutowicza do ul. Tuwima oraz system drogowy. Zdjęcie: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
3
ILE TO KOSZTUJE I DLACZEGO TAK DROGO
1,76 mld zł - będzie kosztowało wprowadzenie Łodzi w komunikacyjny XXI wiek. Do budowy podziemnego dworca 1,2 mld dołoży Unia Europejska.
Całość miejskich inwestycji przy budowie dworca wyceniana jest na 460 mln zł. W tej kwocie kryją się unijne 252 mln zł, które Łódź otrzyma na budowę węzła multimodalnego przy dworcu.
Ta kwota sfinansuje budowę linii tramwajowych, dróg, parkingów, przystanków i ramp dojazdowych.
1,5 mld zł – takim kosztem powstanie 11-kilometrowy tunel średnicowy między stacjami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska. Koszty pokryją razem PKP PLK, urząd marszałkowski oraz Unia Europejska.
Zdjęcie: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
4
TUNEL ŚREDNICOWY
11 km – tak długi tunel średnicowy zaplanowano pod Łodzią. Dosłownie – pod Łodzią, będzie on łączył dwie stacje kolejowe, Łódź Kaliską z Łodzią Fabryczną.
Tunel, na którego budowę złożą się PKP PLK S.A., Urząd Marszałkowski oraz UE będzie w przyszłości częścią projektowanej linii średnicowej, pod centrum Łodzi prowadzącej pociągi regionalne i pociągi dużych prędkości. To dla niej konieczny jest dodatkowy układ podziemnych tuneli, łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską. Szybki pociąg relacji skróci podróż pomiędzy stolicą a Łodzią do ok. pół godziny, przyspieszając znacząco dojazd do Wrocławia i Poznania, i dalej - do Pragi i Berlina.
Tunel będzie częścią sieci Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Na slajdzie: Projekt trasy tunelu średnicowego w Łodzi
Media
5
BUDOWA W LICZBACH
Budowa nowego multimodalnego Dworca Łódź Fabryczna to największa tego typu budowa w Polsce.
ok. 750 tys. m3 betonu – zostanie wykorzystanych przy budowie „łódzkiego kosmodromu”, wg wykonawcy to trzy razy więcej niż przy budowie Stadionu Narodowego w Warszawie.
2 mln m3 ziemi – tyle ziemi trzeba będzie wywieźć by łodzianie mogli się cieszyć nowym dworcem, z tego 1,5 mln m3 w obszarze stacji i ok. 0,5 mln m3 w obszarze przyszłego tunelu.
531 sekcji ścian szczelinowych o długości od od 2,8 do 7 metrów – zostanie wypełnione betonem na placu budowy. Do jednej sekcji wchodzi średnio 200 m³ mieszanki betonowej.
1 schron – trzeba było wyburzyć, by mógł powstać dworzec
Na zdj. Budowa dworca Łódź Fabryczna // źródło: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
6
I JESZCZE WIĘCEJ LICZB
250 słupów żelbetowych stanie 8 metrów pod ziemią, w przyszłości będą podtrzymywały płytę żelbetową poziomu 0
1000 osób – tyle osób będzie mogło pracować jednocześnie w szczytowej fazie budowy na obszarze budowy węzła multimodalnego.
200 tys. ludzi – tyle pasażerów dziennie będzie w stanie odprawić nowa stacja.
18 km nowych szyn – znikną stare szyny, na ich miejscu powstanie 10 nowych torów: Sześć dla ruchu pasażerskiego, dwa dla ruchu towarowego. Pozostałe dwa posłużą do przewozu towarów niebezpiecznych
Do 1,8 m grubości - będzie miała płyta denna, czyli spód dworca. Jej grubość zmienia się od miejsca obiektu – w miejscu stacji kolejowej płyta ma grubość 1,8 m., w części parkingu – już „tylko” 1,2 m.
Na zdj. Budowa dworca Łódź Fabryczna // źródło: NLF Torpol-Astaldi s.c.
Media
7 Jeśli zainteresowało Cię zestawienie najciekawszych faktów na temat budowy dworca Łódź Fabryczna, zobacz także najciekawsze fakty o największym programie inwestycyjnym w historii.
ShutterStock
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję