Impuls dla Kolei Małopolskich. Wyścig z samochodem w drodze do Krakowa
Nowosądecki Newag przekazuje dziś dla Krakowa sześć nowych pociągów Impuls. Siedem kolejnych dojedzie do połowy lutego
Nowosądecki Newag przekazuje dziś dla Krakowa sześć nowych pociągów Impuls. Siedem kolejnych dojedzie do połowy lutego
1 Newag zobowiązał się, że przekaże jeszcze siedem składów Impuls do 15 lutego przyszłego roku. Takie są zapisy w umowie zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa Małopolskiego 30 marca br. W wersji podstawowej zakładała ona dostawę 12 pojazdów, ale samorząd w ramach tzw. opcji zwiększył zamówienie o kolejny skład. Wartość kontraktu wraz z serwisem i utrzymaniem to w prawie 305 mln zł.
Media / ELESCIR Damian Radziak
2 Pociągi są w stanie wozić pasażerów z prędkością do 160 km/h. Impuls to pojazd w pełni niskopodłogowy i z jednoprzestrzennym wnętrzem (czyli bez podziału na wagony).
Multiscreen TV
3 Prezes Newagu Zbigniew Konieczek podkreśla, że pociągi dla Małopolski zostały wyposażone w europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 2, który poprzez moduł GPS zapewnia komunikację urządzeń na pokładzie z tymi znajdującymi się przy linii kolejowej.
Media / ELESCIR Damian Radziak
4 Wewnątrz pociągów dominują szarość i zieleń. Jak podaje producent, w dostarczonych składach znajduje się klimatyzacja, nawiewne ogrzewanie, kamery monitoringu wnętrza, stojaki na rowery, WiFi, gniazdka elektryczne i automaty biletowe.
Media / ELESCIR Damian Radziak
5 Przekazanie pojazdów odbywa się w niecodzienny sposób. Ok. godz. 12.20 zacznie się wyścig na trasie Nowy Sącz-Kraków, w którym weźmie udział nowy Impuls i samochód, który poprowadzi kierowca rajdowy Michał Kościuszko (będzie jechał zgodnie z przepisami, co daje szanse pociągowi na to, że rywalizację wygra).
Media
6 Nowe pociągi trafią nie do małopolskiego oddziału Przewozów Regionalnych, ale do samorządowej spółki Koleje Małopolskie, która jest jego konkurentem. Obsłużą m.in. trasę Kraków-Tarnów.
Media
7
Leszek Zegzda z zarządu województwa twierdzi, że Impulsy wzmocni kolejową spółkę. -– Pierwszy milion pasażerów Koleje Małopolskie przewiozły po 9 miesiącach od uruchomienia, a po 16 miesiącach już 3 miliony. Do końca tego roku liczba ta może przekroczyć aż 6,5 mln osób – twierdzi Zegzda.
O ten kontrakt Newag stoczył istną bitwę prawną z Pesą Bydgoszcz, czyli głównym polskim konkurentem, w Krajowej Izbie Odwoławczej i w sądzie.
Media
8 Równolegle Newag realizuje kontrakt na pociągi Impuls dla województwa opolskiego. Tamtejszy Urząd Marszałkowski kupił w sumie pięć składów (dwa dojadą w przyszłym roku). Użytkownikiem pociągów jest tamtejszy oddział Przewozów Regionalnych. Tamten kontrakt jest dziś wart ponad 63 mln zł. Może urosnąć do ponad 88 mln zł, jeśli władze województwa zdecydują o jego rozszerzeniu o dodatkowe dwa pojazdy.
Media
9 Impuls to rodzina elektrycznych składów pasażerskich sprzedawanych przez Newag od 2011 r. w wersjach dwu-, trzy-, cztero-, pięcio- i sześcioczłonowych. Dotychczas producent dostarczył przewoźnikom w sumie 109 takich składów. W lutym 2013 r. podczas testów na Centralnej Magistrali Kolejowej Impuls ustanowił rekord prędkości pojazdu całkowicie polskiej konstrukcji, rozpędzając się do 211,6 km/h. W sierpniu 2015 r. rekord został przez Newag pobity – teraz wynosi 225,2 km/h.
Media
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję