Produkują w Nowym Sączu przeboje kolejowego rynku

Są szybkie, ciche, ekonomiczne i komfortowe. Produkowane przez sądecki Newag pasażerskie Impulsy stały się prawdziwym hitem kolei regionalnych. Na przebój wyrosły też lokomotywy Griffin, które ma w swojej flocie PKP Intercity. To prawdziwa polska torpeda, która na torach jest w stanie rozwinąć prędkość do dwustu kilometrów na godzinę. Ten rekord zostanie pobity? Newag razem z Hyundai Rotem chce budować koleje dużych prędkości.

Z Koreańczykami spotkali się w Berlinie

Już pół roku temu Newag spotkał się z liczną delegacją koreańskiego producenta przemysłu kolejowego Hyundai Rotem w Berlinie, podczas największych na świecie targów transportu szynowego Innotrans.

Czy zapadły wówczas jakieś konkretne ustalenia? – To owocna kontynuacja rozmów pomiędzy Hyundai Rotem a Newagiem rozpoczętych podpisaniem listu intencyjnego na targach Trako 2023 dotyczących współpracy w projekcie pojazdów dużych prędkości dla Polski –mówił wówczas Łukasz Mikołajczyk, rzecznik prasowy Newagu, cytowany przez branżowy serwis rynek-kolejowy.pl. Szczegółów spotkania Mikołajczyk jednak nie zdradził.

Jak przypomina serwis, wcześniej obie firmy wzięły udział w konsultacjach rynkowych dotyczących takiego taboru, które organizował CPK.

Czy było to preludium do kooperacji Newagu z Hyundaiem?

Prezes Newagu Zbigniew Konieczek wyprawił się do Korei, o czym sądecka spółka poinformowała w mediach społecznościowych. Jak czytamy w komunikacie, wizyta w Hyundai Rotem „stanowiła kolejny krok rozwijającej się współpracy w ramach postępowania dostawy pojazdów dużych prędkości dla projektu Kolei Dużych Prędkości w Polsce”.

ikona lupy />
Newag i Hyundai Rotem chcą budować pociągi dużych prędkości / Materiały prasowe / Newag

Newag ma doświadczenie, Hyundai technologiczne zaplecze

Jak podaje Newag, podczas rozmów skupiono się na doprecyzowaniu zasad współpracy, a także na wspólnym wyznaczeniu kolejnych etapów działań. - W szczególności zdefiniowaliśmy zakres odpowiedzialności partnerów oraz ramowy podział prac – poinformowała sądecka spółka.

- Jesteśmy przekonani, że nasze wieloletnie doświadczenie w projektowaniu i produkcji nowoczesnych pojazdów szynowych, w połączeniu z zaawansowanym zapleczem technologicznym Hyundai Rotem, stworzy solidne podstawy do skutecznego udziału w postępowaniu przetargowym na dostawę pociągów dla polskiej kolei dużych prędkości – powiedział prezes Newagu.

Sądecką spółka to jedna z najstarszych firm kolejowych w Polsce. Jest nie tylko producentem pociągów pasażerskich i lokomotyw, ale także pojazdów metra i tramwajów.