Wedle twórców badania przed pandemią około 64 proc. mieszkańców kraju deklarowało wyjazd na urlop podczas wakacyjnych miesięcy. Obecnie ponad jedna trzecia z nich zrewidowała swoje plany i już tylko 42 proc. badanych planuje wakacje poza domem.

Autorzy badania sprawdzili, jaki budżet Polacy planują przeznaczyć na wakacyjne wyjazdy. "Blisko połowa pytanych osób (48 proc.) deklaruje mniejsze wydatki niż zazwyczaj. Szukają tańszych rozwiązań, jak kempingi i podróże samochodem" - czytamy.

Wyniki badania pokazują, że ponad 52 proc. badanych wskazuje też na większe zainteresowanie miejscami i atrakcjami blisko miejsca zamieszkania. "Poza tym konsumenci stawiają na bardziej aktywny wypoczynek z większą dbałością o niemarnowanie wody, jedzenia i energii" - napisano.

"Nawet 75 proc. planujących urlop spędzi go w kraju. Najczęściej to przynajmniej jeden dłuższy wyjazd (48 proc.) albo jednodniowe wycieczki (14 proc.)" - napisano. "Tylko około 24 proc. Polaków zdecyduje się na dłuższy wyjazd poza granicę swojego kraju" - dodano.

Reklama

Wedle wyników badań Polacy wyraźnie deklarują unikanie tłumu i transportu publicznego – aż 60 proc. badanych podkreśliło to w odpowiedziach. "Na nocleg najchętniej wybierają hotele, motele, zajazdy i pensjonaty (44 proc.) oraz wynajmują kwatery prywatne i domki turystyczne (32 proc.)" - napisali autorzy badania. Mniejsza grupa – 13 proc. badanych – zatrzymuje się u krewnych i znajomych.

Mniejszą popularnością cieszą się miejsca, gdzie wypoczynek spędza się grupowo: wyjazd do sanatorium zadeklarowało 2 proc., 3 proc. pobyt w schronisku, a na kemping czy pole biwakowe zdecydowała się co 10. osoba.

Badania zostały przeprowadzone przez Think Forward Initiative, wspólny projekt Grupy ING oraz partnerów: Deloitte, Dimension Data, CEPR, Dell/EMC i Amazon Web Services. Ankiety odbyły się w pięciu europejskich krajach: Polsce, w Niemczech, Rumunii, Hiszpanii i Turcji.