"Z przeprowadzonego na zlecenie firmy Wiener badania wynika, że co czwarty Polak ma w planach wyjazd podczas trwających obecnie ferii zimowych. Z dziećmi wyjeżdża tylko 35 proc. rodzin, mimo że mogłoby się wydawać, iż to najpopularniejsza forma wykorzystania 2-tygodniowej przerwy od szkolnych zajęć. Nieco częściej na zimowy wyjazd decydują się pary - 39 proc. wyjedzie na taki urlop z parterem lub małżonkiem. 11 proc. badanych zdecyduje się na podróż w pojedynkę, a 12 proc. - z przyjaciółmi. Zaledwie 2 proc. osób wysyła swoje dziecko na samodzielny wyjazd, np. na obóz" - czytamy w komunikacie.

2 proc. wyjedzie na narty, tyle samo wybierze egzotyczne destynacje

Spośród badanych, którzy ferie spędzą poza domem, 6 na 10 planuje samodzielnie zorganizować wyjazd w Polsce, a 24 proc. na własną rękę wyjedzie za granicę. W kwestii kierunku zdania Polaków są podzielone: 12 proc. wyjedzie na narty, tyle samo wybierze egzotyczne destynacje. Nieco mniej popularną opcją jest skorzystanie z oferty biur podróży przy organizacji takiego wyjazdu: co dziesiąty wykupi wycieczkę za granicę u organizatorów turystyki (11 proc.), a 6 proc. wesprze się biurem podróży organizującym wycieczki po Polsce, podkreślono.

Reklama

Wiener zapytał w badaniu o prognozowane wydatki w przeliczeniu na osobę. Co drugi badany, który planuje wyjechać w tym roku na ferie, przeznaczy na nie do 1,5 tys. zł na osobę. 30 proc. zaplanowało budżet wyjazdowy w wysokości 1,5-3 tys. zł na osobę, a 12 proc. Polaków przeznaczy na wyjazd między 3 tys. a 4,5 tys. zł na osobę. Zaledwie 8 proc. Polaków wyda powyżej 4,5 tys. zł w przeliczeniu na jednego członka rodziny.

Ekonomiczne opcje dojazdów i noclegów

"Podczas planowania tegorocznych wyjazdów Polacy będą szukali także oszczędności. Co trzeci będzie oszczędzał na standardzie miejsca pobytu, np. hotelu czy kwatery. 26 proc. zdecyduje się na tańszą lokalizację, a co czwarty planuje zaoszczędzić na wydatkach na ubranie lub wyposażenie sportowe. 22 proc. badanych wybierze bardziej ekonomiczną opcję dojazdu na miejsce. Mniej pieniędzy zostawimy także w restauracjach (21 proc.). Jedynie 27 proc. Polaków deklaruje, że nie zamierza oszczędzać podczas tegorocznego wyjazdu" - czytamy dalej.

Z badania płynie wniosek, że świadomość ubezpieczeniowa Polaków rośnie. 61 proc. respondentów wykupiło lub planuje wykupić na zbliżający się wyjazd przynajmniej jeden z różnych typów ubezpieczeń. Natomiast 39 proc. nie wykupiło i nie planuje wykupić żadnego ubezpieczenia.

Badanie przeprowadzone na panelu Ariadna w dniach 20-22 stycznia 2023 roku. Próba ogólnopolska losowo-kwotowa N=1042 osób od 18 lat wzwyż. Kwoty dobrane wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI.