Zakupiony tabor będzie jeździł na liniach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) na terenie Małopolski: SKA 1 Kraków Lotnisko/ Airport – Kraków Główny – Wieliczka Rynek – Kopalnia, SKA2 Sędziszów – Kraków Główny – Skawina, SKA3 Trzebinia – Kraków Główny – Tarnów.
Jak przypomniał we wtorek wicemarszałek Małopolski Łukasz Smółka, zakup taboru kolejowego jest odpowiedzią zarządu województwa na potrzeby mieszkańców regionu.
„Dlatego podczas wyboru foteli pasażerskich do pojazdów Elf 2, o opinię zapytaliśmy młodych ekspertów w tej dziedzinie, uczniów Technikum Komunikacyjnego nr 25 w Krakowie oraz wszystkich mieszkańców Małopolski” - zaznaczył.
Samorząd województwa podpisał umowę z Pesą na dostawę czterech nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) typu Elf 2 w październiku zeszłego roku. Kontrakt dotyczy wersji czteroczłonowej.
Koszt zakupu taboru wraz z pięcioletnią kompleksową usługą utrzymaniowo-serwisowo-naprawczą został określony na 109,7 mln zł. Zakup jest współfinansowany ze środków europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.
Niskopodłogowe Elf 2 mogą się poruszać z maksymalną prędkością eksploatacyjną 160 km/h. W wersji czteroczłonowej posiadają 200 miejsc siedzących, wyposażono je m.in. w klimatyzację, bezprzewodowy dostęp do internetu, monitoring, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.
Jak przypomniały władze województwa, w trakcie realizacji jest już kolejny kontrakt na zakup taboru kolejowego, zawarty z nowosądecką firmą Newag o wartości ponad 245 mln zł. Przedmiotem zamówienia jest dostawa dziewięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls 2.
Inwestycja będzie współfinansowana ze środków europejskich w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
W sumie samorząd Małopolski posiada 29 nowoczesnych EZT, które są przekazane Kolejom Małopolskim oraz Polregio do obsługi tras kolejowych w regionie.(PAP)
autor: Rafał Grzyb
rgr/ drag/