Obydwa dworce są realizowane w opracowanej przez PKP formule jako Innowacyjne Dworce Systemowe. Takich obiektów na terenie całego kraju w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 ma powstać około 40.

Spośród tych dwóch dworców większym, jeśli chodzi o gabaryty, będzie dworzec w Dobczynie, gdzie niedawno wykonawcy został przekazany plac budowy. Nowy dworzec będzie podzielony na dwie części - pasażerską i komercyjną. Pierwsza z nich będzie mieścić przestrzeń obsługi podróżnych, na którą składają się poczekalnia wraz z toaletami, druga część, w zależności od potrzeb lokalnych, może stanowić niewielką przestrzeń komercyjną lub pomieszczenie kas biletowych.

Dworzec w Barchowie, gdzie prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie, będzie nieco mniejszy. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię oraz pawilon, gdzie znajdą się toalety i część techniczna obiektu.

Na obydwu dworcach zostaną też zbudowane wieże zegarowe o wysokości 8 metrów.

Reklama

“Barchów i Dobczyn to pierwsze na międzynarodowej linii Rail Baltica dworce kolejowe, które zostaną wkrótce zbudowane przez Polskie Koleje Państwowe. Są to również kolejne małe miejscowości, które zyskają dzięki działaniom polskiego rządu dostęp do nowoczesnej infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie. Inwestycje te są wpisane w Program Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizację do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł” - powiedział cytowany w komunikacie wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Jak informuje PKP, łącznie na trasie Rail Baltica powstanie 12 dworców kolejowych, realizowanych w Programie Inwestycji Dworcowych, w tym m.in. otwarty w tym roku po przebudowie dworzec w Białymstoku, czy modernizowane obecnie dworce w Jabłoni Kościelnej i Szepietowie.

Budowa nowych dworców w Barchowie i Dobczynie, położonych przy linii Rail Baltica - transeuropejskim korytarzu, który połączy Polskę i Niemcy z Litwą, Łotwą oraz Estonią, jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość inwestycji, w przypadku dworca w Barchowie to 3,6 mln zł, natomiast wartość inwestycji w Dobczynie to 4,3 mln zł. Obydwie Inwestycje zakończą się latem 2021 roku.(PAP)

autor: Łukasz Pawłowski

pif/ drag/