Reforma, znana jako Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna, obejmuje szereg inicjatyw, takich jak wzmocnienie roli regulatora Eurocontrol w koordynowaniu i optymalizacji przepływów ruchu lotniczego - wskazuje Reuters.

Komisja Europejska zaproponowała taki ruch we wrześniu ub.r., przekonując, że emisje dwutlenku węgla z lotnictwa można zmniejszyć nawet o 10 proc. poprzez bardziej bezpośrednie tory lotu i zmniejszenie opóźnień z powodu zatłoczonej przestrzeni powietrznej.

Wydajniejszy system ma również pomóc branży lotniczej, która została dotknięta spadkiem liczby podróży z powodu pandemii Covid-19.

„Żaden sektor nie ucierpiał bardziej z powodu koronakryzysu niż lotnictwo. Dlatego ważne jest, aby reformy opierały się na dogłębnej analizie i nie zwiększały kosztów dla linii lotniczych, dostawców usług żeglugi powietrznej ani innych zainteresowanych stron” – powiedział portugalski minister infrastruktury i mieszkalnictwa Pedro Nuno Santos, cytowany przez Reutera. Portugalia sprawuje obecnie rotacyjne przewodnictwo w Radzie UE.

Reklama

W następnym kroku rozpoczną się negocjacje nad ostatecznym kształtem przepisów między Parlamentem Europejskim a 27 krajami UE.

Z Brukseli Łukasz Osiński (PAP)

luo/ akl/