Chodzi o nowelę ustawy o dozorze technicznym oraz ustawy o transporcie kolejowym.

Jak czytamy w Ocenie Skutków Regulacji, celem projektowanej ustawy jest stworzenie ram regulacyjnych dla nowego rodzaju publicznego transportu zbiorowego - urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie (tzw. monorail) lub na poduszkach powietrznych albo magnetycznych.

"Proponuje się, aby ww. urządzenia zostały objęte dozorem technicznym wykonywanym przez Transportowy Dozór Techniczny, dlatego też należy wyłączyć stosowanie do nich przepisów ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym" - wskazano.

Wyjaśniono, że konieczność nowelizacji ustawy o dozorze technicznym i ustawy o transporcie kolejowym wynika ze zgłaszanych sygnałów dotyczących planów budowy pierwszych urządzeń do przewozu osób lub rzeczy poruszających się po jednej szynie lub na poduszkach powietrznych bądź magnetycznych, a "także innych, które obecnie nie są używane w transporcie linowo-terenowym czy kolejowym, a tym samym konieczności uregulowania nadzoru nad tymi urządzeniami w przepisach prawa".

Reklama

Autorzy projektowanych przepisów zwrócili uwagę, że poszczególne państwa OECD/UE samodzielnie określają sposób sprawowania nadzoru nad bezpieczeństwem technicznym maszyn i urządzeń.

"W większości krajów UE dozór techniczny nad maszynami i urządzeniami, które stwarzają zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego oraz mienia i środowiska, jest sprawowany przez niezależne od Państwa jednostki inspekcyjne bądź w formule trzeciej bądź też drugiej strony" - zaznaczono. Dodano, że w nielicznych krajach, m.in. Estonii, Rumunii, Bułgarii obowiązuje model polski, w którym dozór nad bezpieczeństwem urządzeń sprawuje państwo.

Z danych, na które powołano się w OSR wynika, że obecnie eksploatowanych jest ok. 56 linii kolei jednoszynowej - w Niemczech, we Włoszech, w Anglii, USA i Australii, z czego 26 jest Azji (m.in. w Japonii i Korei Południowej). W ostatnim czasie zainteresowanie rozwiązaniami tego środka transportu znacznie wzrosło – prawie 30 nowych linii kolei jednoszynowej jest w trakcie budowy, testów, w fazie planowania koncepcyjnego lub oczekuje na budowę - dodano. (PAP)

autorka: Magdalena Jarco

maja/ pad/